Gründerstudenter får støtte:

13 studentprosjekt får én million, kun ett av dem har kvinnelig leder

Forskningsrådet deler ut inn til 1 millioner kroner til 13 studentprosjekt med gode forretningsidéer. 6 av disse hører til på NTNU, og kun ett av dem ledes av en kvinne.

Stakk med pris. Solveig Christensen er prosjektleder for Exero Technologies, ett av 13 prosjekter som har fått inntil én million kroner i støtte gjennom Forskningsrådets ordning Stud-ent. Her sammen med Bendik Fon. De tre andre i selskapet er Nicholine Berg, Mathias Berg og Andre Haig Johnsen, alle masterstudenter fra NTNU.

Ordningen som heter Stud-ent skal få fart i flere forretningsidéer fra studentmiljøene, men også oppstartsmiljøene sliter med kjønnsbalansen. Av de 13 prosjektene som nå får støtte er ett ledet av en kvinne. Det er Solveig Christensen i Exero ved NTNU. Exero fikk i fjor høst 250 000 kroner i støtte fra Innovator for kjelken som skal bidra til at funksjonsnedsatte personer kan få et mer aktivt og selvstendig liv.

I følge Forskningsrådet har ytterligere tre av prosjektene kvinner som sentrale prosjektdeltagere. Blant søkerne var ni av 52 prosjektledere kvinner. I en pressemelding understreker Forskningsrådet at de vil jobbe sammen med utdanningsinstitusjonene og andre aktører som jobber med entreprenørskap for å øke denne andelen fremover.

– Vi vet at lav kvinneandel er en utfordring i oppstartsmiljøene, men vi vet også at det er høy kvinneandel på studiestedene. Derfor har vi store muligheter til å øke andelen kvinner og fremheve overfor kvinner de spennende mulighetene som ligger i entreprenørskap, uttaler Anne Kjersti Fahlvik.

LES OGSÅ: Kun prosjekter ledet av menn nådde opp da NTNU delte ut 150 millioner kroner

LES MER: Bare én kvinne blant ni meritterte undervisere

Blant prosjektene som får støtte er spillteknologi for sosial spilling, ny genredigeringsteknologi for landbruket, og et system for overvåking av sykehuspasienter. Nær halvparten av prosjektene dreier seg om IKT.

– Nivået på prosjektene er høyt og vi er imponert over bredden i alle de gode ideene som er kommet inn, sier Fahlvik.

Stud-ent-ordningen kan gi studenter med nylig avlagt mastergrad inntil en million kroner. Beløpet skal brukes til å videreutvikle forretningsideen. Ordningen er ment å styrke entreprenørskapskulturen ved norske universitet og høyskoler.

Alle søknadene har blitt vurdert av et ekspertteam på 17 personer med bred entreprenørskap- og investorkompetanse.

Dette er prosjektene som har fått innvilget støtte:

-Exero, NTNU: Hjelpemiddel som bidrar til økt aktivitet og selvstendighet blant funksjonsnedsatte

-Moon Labs, NTNU: Plattform for kontinuerlig helseovervåking av sykehuspasienter

-Playwell, Høgskolen Vestlandet: Sosial gaming

-COMPAX Solutions AS, NTNU: Smarte avfallskompaktorer for tørkepapir

-Entrino, Solutions AS NTNU: Tyverisikring av skiutstyr

-Evetro, NTNU: Digitalt verktøy for kontinuerlig forbedring

-Gungnir Barbells, NMBU: Forenklet trening gjennom produktinnovasjon

-Zendera AS, NMBU: Optimaliserer transportører ved å automatisere administrasjonen

- Easy Intervals AS, NTNU:-Intelligent intensitetsregulering for treningsutstyr

-Pazzing AS, UiT: – Underholdningsplattform som kombinerer geolokasjon og augmented reality (AR) for smarttelefoner og nettbrett

-AVOX, NMBU: Automatisert verktøy for akselerert, presis og trygg genredigering innen planteforedling