66 prosent fullfører høyere utdanning

66 prosent av studentene fullfører høyere utdanning ved universiteter og høgskoler. Det får Norsk studentorganisasjon til å reagere.

– Studiestøtten er for lav. Dette gjør at flere studenter må tilbringe tid på deltidsjobben fremfor i kollokviegruppene, lesesalen eller forelesningen, sier NSO-leder Mats Johansen Beldo.

Norsk studentorganisasjon (NSO) sier den økonomiske situasjonen er ødeleggende for utdanningen.

– Studiestøtten er for lav. Dette gjør at flere studenter må tilbringe tid på deltidsjobben fremfor i kollokviegruppene, lesesalen eller forelesningen. Utdanningsinstitusjonene lar i for stor grad studenter seile sin egen sjø. Noe studenter år etter år etterspør er mer oppfølging og veiledning. Det er åpenbart at dette må sees i sammenheng, sier leder i NSO, Mats Johansen Beldo.

Det er utdanninger med to til fire års varighet som har høyest andel av dem som fullfører graden sin. 40 prosent av dem som startet i 2009, hadde fullført i løpet av åtte år, viser tall fra SSB.

24 prosent av dem som startet på en utdanning på mer enn fire år, fullførte. 0,5 prosent fullførte en doktorgrad.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.