Studentvalget 2018:

- Et godt valg, til tross for lav deltakelse

Kun 8,42 prosent av studentene stemte ved årets studentvalg ved NTNU. Det er nedgang på rundt 2,5 prosentpoeng fra fjoråret, men den sittende studentlederen mener likevel valget er gjort på godt grunnlag.

Sindre Kristian Alvsvåg er leder av Studenttinget ved NTNU.

- Til tross for den dårlige oppslutningen mener vi at de studentene som er valgt inn er valgt på et godt grunnlag. Vi har mer enn 2000 treff på valgomatens nettside, og det håper vi har hjulpet i valgprosessen, sier Sindre Kristian Alvsvåg, leder av Studenttinget ved NTNU.

Valgomaten skulle hjelpe studentene til å finne rett kandidat for seg ved å la dem huke av for hvilke av en rekke spørsmål som best passet med deres egne meninger, for så å få opp hvilken kandidat som mente det samme som dem.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Studenttinget sentralt har en jobb å gjøre for å nå ut til studentene, og for å fremstå mer aktuell for studiehverdagen til den enkelte student. Vi har jobbet med det, og valgomaten er et av resultatene. Vi håper den har hjulpet flere til å enklere gjøre et godt valg. Samtidig ser vi at oppslutningen har gått ned. Vi mener oppriktig at den jobben vi gjør i Studenttinget er med på å gjøre hverdagen til studentene bedre, men vi er nok for dårlige til å synliggjøre det vi gjør for studentene. Det må vi bli bedre på om vi skal få opp oppslutningen, sier Alvsvåg.

For selv om Studenttinget i år har gjort det lettere å finne rett kandidat, er det fremdeles forsvinnende få som faktisk stemte ved årets studenvalg. 3381 stemmer ble avgitt fra rundt 40.000 stemmebrettigede studenter. Det gir en oppslutning på 8,42 prosent. Det til tross for at Studenttinget tidligere har vedtatt at de skal jobbe for å få opp valgoppslutningen til 30 prosent.

Under fjorårets valg var oppslutningen på drøyt 11 prosent, mens det i 2016 var nede på 8. I de to årene før den tid lå oppslutningen mellom 13 og 14 prosent.

- Jeg har full tillit til at de valgte studentene vil representere NTNUs studentmasse på en god måte, sier Alvsvåg.

Studenttinget består av 25 representanter. Brorparten av disse kommer naturlig nok fra NTNUs studiested i Trondheim, som er det største av de tre. De 21 representanene fra bartebyen får selskap av to fra Mjøsas bredder og to sunnmøringer.

De 25 innvalgte er Anders Teigmoen, Annbjørg Pasteur Stø, Cecilie Bjørnsdotter Raustein, Erik Solberg Finnes, Frederick Nilsen, Idun Bækken, Ines Andree Parez Blomvågnes, Ingeborg Pedersen Reigstad, Ingrid Folstad, Kamilla Hegglund, Lars Bjørnar Vist, Leif Bjarne Hammer, Live Agnethe Haugen, Magnus H. Handegard, Marcus Ilstad, Nina Salvesen, Nora Iman Hagesæther, Rune Rosland, Sofia Godø, Talal Mohammad, Tobias Røed, Tor-Einar Siebke, Usman Mahmood, William Bertin Skoglund og Åste Hagerup.

De skal møtes for første gang denne uken for konstituerende møte. Deres første oppgave vil da være å velge nye representanter til Arbeidsutvalget.