Vil gi studenter AtB-rabatt i svangerskapspermisjonen

Høyre i Trøndelag ønsker at studentrabatten skal gjelde også for studenter som er ute i svangerskapspermisjon.

- Er du i jobb får du permisjon og beholder alle rettigheter. Det samme bør gjelde studenter, sier Henrik Kierulf i en pressemelding.

I dag mister du studentrabatten på bussen når du går ut i svangerskapspermisjon. Det ønsker Trøndelag Høyre nå å endre, skriver de i en pressemelding.

- I det neste møtet i Fylkesutvalget kommer jeg til å spørre fylkesordføreren hva han vil gjøre for å endre dagens ordning slik at studenter får rett til studentpris på bussene også når de tar et avbrekk fra studiene på grunn av svangerskap, sier nestlederen for Høyres fylkestingsgruppe, Henrik Kierulf.

Han viser til statsministerens nyttårstale hvor Solberg tok opp behovet for å øke fødselstallene. Skal en få opp fødselstallene må politikerne legge til rette for at det blir enklest mulig å føde barn, også når du studerer, mener Kierulf.

- Lånekassen fortsetter med samme utbetalinger som før svangerskapet. Er du i jobb får du permisjon og beholder alle rettigheter du har før svangerskapet. Det samme bør gjelde studenter, sier han i pressemeldingen.

- Gravide har de samme kostnader som andre, minst, og da blir det feil at vi tar fra dem rettigheten til studentrabatt på kollektive transportmidler i permisjonstiden.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.