Vil finne ut om dagens opptak gir de best egnede studentene

Nifu forsker på om dagens opptakssystem fungerer godt nok.

Nifu, her ved direktør Sveinung Skule, jobber nå med å se på hvor bra dagens opptakssystem til høyere utdanning fungerer. Den endelige rapporten skal foreligge på nyåret.

I dag er det som kjent karakterer fra videregående, samt eventuelle tilleggspoeng for kjønn, alder, annen utdanning og så videre, som avgjør hvorvidt du kommer inn på ditt ønskede universitetsstudie. Men er det rett måte å gjøre det på? Det forsøker Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (Nifu) i disse dager å finne svar på.

Arbeidet gjøres på bestilling fra Kunnskapsdepartementet, og den endelige rapporten skal leveres i januar neste år. Målet er ifølge en pressemelding å finne ut hvilken effekt ordningen med kvoter og tilleggspoeng har, og om opptakssystemet slik det er i dag bidrar til at de best egnede studentene rekrutteres.

- Vi er i gang med en helhetlig gjennomgang av regelverket for rangering, noe som inkluderer alle kvoter og tilleggspoeng i systemet for opptak. Resultatet av gjennomgangen vil kunne få effekt tidligst ved opptaket neste høst, og undersøkelsen til Nifu vil bli tatt med inn i dette arbeidet, sier statsråd Iselin Nybø i en pressemelding fra Unit - direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning.

Det er Unit som forvalter opptaket i dag. De skal også bidra i arbeidet for å sikre et regelverk som er enkelt for søkerne å forstå. I tillegg er de opptatt av forhold knyttet til likebehandling, digitalisering og effektivisering av opptaket.

Prosjektet ledes av Elisabeth Hovdhaugen ved Nifu.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.