Krever at studentene på siv.ing. har relevant jobb ved siden av studiene

Sivilingeniørstudentene ved NTNU må selv skaffe seg 12 ukers arbeidslivserfaring før de får mastergraden sin. Mangelen på sommerjobber gjør at kravet blir halvert for noen av dem.

Det holder ikke å fullføre fem år med studier for håpefulle studenter som ønsker å omtale seg som sivilingeniører og bære NTH-ringen. I tillegg må de på egen hånd skaffe seg arbeidserfaring.

Ved NTNUs femårige sivilingeniør-programmer må studentene normalt ha 12 ukers arbeidslivserfaring før de kan ta ut masteroppgaven, hvorav seks uker skal være direkte faglig relevant. For de toårige programmene er kravet halvparten.

- Arbeidslivserfaring før uttak av masteroppgave er blant annet viktig for å koble studiene til det praktiske liv og for å forberede studentene på arbeidslivet etter studiene, opplyser professor Mads Nygård, som leder Forvaltningsutvalget for sivilingeniørutdanningen ved NTNU.

Det finnes unntak fra hovedregelen, blant annet vil bakgrunn fra teknisk fagskole eller avtjent verneplikt føre til reduksjon i kravet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

På grunn av koronapandemien - og den påfølgende mangelen på sommerjobber - har Forvaltningsutvalget vedtatt at kravet til arbeidslivserfaring for studenter halveres. Dette gjelder studenter som i sommer har siste eller nest siste mulighet til å ta sommerjobb før de er ferdig studert, og betyr at kravet om faglig relevant praksis strykes.

NTNU ønsker ikke ansvar for plasser

I «Reglement om arbeidslivserfaring for sivilingeniørutdanningen ved NTNU» står det at arbeidslivserfaringen er en forutsetning for å bidra til å lukke kompetansegapet mellom utdanningens innhold og arbeidslivets utfordringer.

«Arbeidslivserfaringen skal bidra til å gi studenten økt motivasjon i studiet og gi innsikt i sammenhenger mellom ulike fagområder, profesjoner og arbeidsoppgaver i næringslivet. Det er videre et mål at arbeidslivserfaringen skal gi studenten innsikt i sivilingeniørens rolle og derved et grunnlag for å forstå det mer teoretiske stoffet i utdanningen. Kravet om arbeidslivserfaring er begrunnet i at studentene bør ha en forståelse av hva deres utdanning er rettet mot» står det i reglementet.

- Er ikke dette et ansvar som burde hvilt på NTNU, og ikke studentene?

- Studentene har lenge ønsket at NTNU skal hjelpe til med å skaffe disse plassene, og det har vi også luftet med NTNU sentralt, men så langt har svaret vært at NTNU ikke ønsker å få et så stort ansvar flyttet over på seg.

Nygård forteller at ønsket fra studentene om å flytte ansvaret over på NTNU har økt i takt med at de opplever det som stadig vanskeligere å få den relevante arbeidslivserfaringen.

- Jeg tror nok fakultetene i dag hjelper til ganske mye, for eksempel via mange næringslivsringer, men NTNU sentralt har så langt ikke sett at de kan eller vil ta på seg ansvaret.

Også UiT har krav

Også ved Universitetet i Tromsø er det krav om arbeidslivserfaring før uttak av masteroppgave. Der er kravt seks uker relevant arbeidspraksis som studentene må fikse på egen hånd.

Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo opplyser at de ikke har slike krav i sine sivilingeniør-studier.