Tilrettelegger studentboliger for karantene

Studentsamskipnaden har 6.100 studenter i sine boliger. Nå tilrettelegger de for karantene i endel av dem.

Under pressekonferansen onsdag deltok fra venstre: Sit-leder Audhild Kvam, kommuneoverlege Eli Sagvik, ordfører Rita Ottervik og NTNU-rektor Anne Borg

Det kom fram under pressekonferansen i Trondheim rådhus onsdag.

Her gikk Trondheim kommune, Studentsamskipnaden og NTNU sammen om å gi informasjon om hvordan studentene skal tas imot til høsten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vil informere nøye

Leder for Sit, Audhild Kvam, fortalte om hvordan Samskipnaden nå jobber for å forberede seg.

– Vi har 6.100 studenter i våre boliger. Noen kommer til Trondheim for første gang til høsten. Vi skal ta imot dem på en god måte, og gi dem god informasjon, sa Kvam.

Hun sa også at de ville informere studentene nøye om hvordan de skal oppføre seg dersom de mistenker smitte.

– Vi tilrettelegger nå boliger for karantene, for de som mistenker at de er smittet, eller trenger å være i karantene. Vi kan også tilrettelegge flere karanteneboliger hvis det er nødvendig, sier Kvam.

Viktig med karanteneløsning

Kommuneoverlege Eli Sagvik sier det er svært viktig at personer som man mistenker kan være smittet, har en mulighet til å være i karantene.

– Derfor er jeg veldig glad for å høre at Kvam sier at de har muligheten til å opprette karanteneboliger, sa Sagvik.

Rektor Anne Borg deltok også på pressekonferansen.

– Vi gleder oss til å få studentene tilbake på campus igjen. Alle studentene skal ha aktivitet på campus til høsten, men det blir begrenset av énmetersregelen, slo Borg fast.

Hun sa også at NTNU jobber tett sammen med linjeforeninger og fadderforeninger for å klare å bygge samhold og trivsel for studentene som kommer til byen.

– Studentene har et ekstra stort informasjonsbehov i denne tiden, sa Borg.

Audhild Kvam trakk fram studentundersøkelsen som ble gjort i vår, som viste at studentene har opplevd situasjonen som krevende.

– Jeg er derfor glad for at NTNU gjør det de kan for fysisk tilstedeværelse på campus. Vi jobber for at studentene skal oppleve det trygt og godt å være tilbake, sa Kvam.