Her kan bachelorgraden bli toårig

Den britiske regjeringen vurderer å lage et hurtigspor for flinke og motiverte studenter.

Immatrikulering ved Oxford University (Illust.).

Innholdet i den toårige bachelorgraden vil være det samme. Og studentene vil få muligheten til å lære det samme som de som tar en treårig bachelorgrad. Forskjellen er tiden som brukes, skriver På Høyden, som siterer World University News.

– For de høyt motiverte studentene som higer etter en raskere læringstakt og en kjappere rute ut i arbeid eller tilbake til arbeid, til en lavere kostnad, kan den toårige graden være verdt å vurdere, sier universitets- og forskningsminister Jo Johnson til University World News.

Hurtigsporet er også tenkt å passe for voksne studenter som av ulike årsaker ikke har fullført høyere utdannelse.

Hurtigere og billigere utdanning

Et av siktemålene med den nye graden er å gjøre utdanningen billigere for studentene, samtidig som lærestedene bevarer inntjeningen. En toårig bachelorgrad kan blir 20 prosent dyrere per år enn en ordinær bachelorgrad. Samtidig betaler studentene skolepenger bare for to år, ikke for tre eller fire.

Ifølge den britiske regjeringen vil forslaget innebære at staten sparer penger på utbetaling av studiestøtte, samt øker muligheten for at flere kandidater får en jobb og kan betale studielånet tilbake.

Forslaget er nå ute på høring. Går forslaget gjennom, kan det nye hurtigsporet være klart i september 2019.