Jukset med eksamen for å holde kvinner borte

Tokyos medisinske universitet synes for mange kvinner kom inn. Så de jukset med eksamen for å få ned kvinneandelen.

Harmoni. Studenter ved Tokyo universitet i et ledig øyeblikk. Konkurransen om å bli tatt opp er hard, ekstra hard for mange kvinnelige studenter.

Det er Japans største dagsavis Yomiuri Shimbun som forteller historien om hvordan Tokyo Medical University (TMU), ved å manipulere resultatene fra den skriftlige eksamenen, sørget for å redusere andelen kvinnelige studenter fra 40 til under 30 over en tiårsperiode.

Etter at historien ble avslørt i den japanske avisa har den gått verden over.

Menn fikk 20 poeng ekstra

Opptaket til TMU går gjennom to stadier, hvor det første består av en skriftlig eksamen. I fase to leverer kandidatene et kort essay, samt gjennomgår et personlig intervju. Det er i det første stadiet at jukset har foregått: Mannlige studenter fikk opp til 20 poeng ekstra, i en eksamen hvor maksimum antall poeng er 400. Samtidig ganget man resultatene for alle med faktor 0.8, for å gi de urettmessige tilleggspoengene ekstra stor effekt.

Jukset var dels motivert ut fra ønsket om å ta ned antall kvinnelige medisinstudenter, ut fra en forventning om at de, som framtidige mødre med omsorgsansvar, kom til å ha en kortere yrkeskarriere enn menn.

I 2010 var antall kvinnelige kandidater på om lag 40 prosent, og det var da alarmen gikk hos enkelte ledere ved universitetet. Det ble inngått en stilltiende avtale om at menn skulle bli tilgodesett på ulikt vis, og i løpet av få år fikk man kvinneandelen ned i omkring 30 prosent. Ifølge Yomiuri Shimbun ble 30 kvinner tatt opp ved TMU tidligere i år, mot 141 menn.

Alumners barn

Men universitetsledelsens juks med opptaket var ikke motivert alene ut fra ønsket om å ta opp færre kvinner. Man ville også tiltrekke seg finansielle støttespilleres barn.

Slik forklarer en av universitetets tidligere ledere, Masahiko Usui, motivet:

- Vi ønsket å øke donasjonene fra våre alumner gjennom å gjøre det lettere for barna deres å ta en god eksamen.

En av dem som lyktes å bli tatt opp ved Tokyos medisinske universitet på dette viset var sønnen til Futoshi Sano, en tidligere byråsjef i det japanske kunnskapsdepartementet. Sano er satt under tiltale. Ifølge den japanske avisa har også mange andre tidligere elever fått sine barn tatt opp på tilsvarende vis.

Penger per ekstra poeng

I følge BBC gjelder dette 19 studenter, hvis foreldre har donert penger til TMU.

Jukset skal ha vært satt i system, ved at universitetets alumniforening skal ha lagd en liste over alumners barn som ønsket å bli immatrikulert ved universitet, og deretter formidlet listen til Usui.

Størrelsen på alumnenes donasjoner skal ha variert med antall poenger som ble lagt til barnas skriftlige eksamener.

Utvikling i feil retning

TMUs direktør Tetsuao Yusikoa beklager på det dypeste det inntrufne. Til Yomiuri Shimpun forklarer han det med at «det kan ha vært en manglende sensivitet i forhold til det moderne samfunns regler, hvor kvinner ikke skal bli behandlet forskjellig ut fra kjønn.»

Direktøren sier man vil vurdere å slippe inn kvinnelige studenter som ikke nådde opp tidligere år, men kan ikke redegjøre for hvordan det er tenkt å bli gjort.

Ifølge World Economic Forums likestillingsstatistikk ligger Japan på 116. Plass. Utviklingen går i feil retning: 111. plass året før, 80. plass 10 år før.

Japanske kvinner har et stykke igjen før de oppnår full likestilling. Landets universiteter er fremdeles kraftig mannsdominert. Bildet er fra Tokyo universitet.