Ytring:

Byråkrati, GDPR - og en løsning

Trond Andresen legger her fram forslag til løsning på en personvern-problemstilling i forhold til opptak av forelesninger.

Trond Andresen ble kåret til Årets formidler 2015. I denne ytringen tar han for seg et problem som innføring av GDPR i forbindelse med videoopptak av forelesninger.

Jeg har flere år nå tatt opp alle mine forelesninger i reguleringsteknikk på video, og NTNUs multimedie-seksjon har stått for det tekniske på utmerka vis. Samme dag eller dagen etter ligger opptakene av de to timene på deres nettsted, tilgjengelig for studentene. Dette er et stort emne (400 studenter), og foregår i aud. EL5.

I tillegg har jeg i et år par tibudt en egenutviklet løsning, en innholdsfortegnelse som ligger som pdf på blackboard. Der kan studentene søke på tema, og klikke på temaet i innholdsfortegnelsen og så bli bragt direkte til den dagen og det tidspunkt i videoen hvor jeg begynner å snakke om det. Innholdsfortegnelsen lages og oppdateres av en av emnets undervisningsassistenter.

Videoer og søkbar innholdsfortegnelse er meget populært blant studentene, noe vi ser av den årlige spørreundersøkelsen vi gjennomfører ved slutten av hvert semester.

Men så fikk vi EU-direktivet GDPR. Der skal alle som måtte komme med på en video der de er til stede gi samtykke til videoopptak. Men i et auditorium vil jo studenter helt tilfeldig komme med på opptaket hvis de beveger seg inn i den sonen på podiet som kameraet dekker. Jeg har blitt fortalt at i fjor sommer var det på nippet til at alle automatiske videoopptak ved NTNU skulle stoppes, fordi NTNUs jurister ville ha manuell redigering av videoene for å luke ut personer som tilfeldigvis kunne komme med på opptakene. Multimedie-folkets reaksjon var at "dette er helt umulig, det blir for arbeidskrevende og dette har vi på langt nær kapasitet til".

Heldigvis greide man å finne en løsning, som riktignok er utilfredsstillende. I store auditorier hvor man har automatisk opptak, skrus opptaket på presis kvart over, og stoppes presis hver time. Og så setter man opp skilt som forteller at det skjer opptak i dette auditoriet.

Men dette har den ulempe at vi forelesere mister fleksibilitet. Noen ganger ønsker vi å gå et par minutter over hel time, fordi vi er inne i en forklaring som det er pedagogisk uheldig å bryte av. I så fall mister vi dette på opptaket.

Andre ganger ønsker vi å starte litt seinere enn kvart over, for eksempel fordi vi i første time fortsatte noen minutter ekstra og studentene skal få sin 15 minutter pause. Og noen ganger slutter vil kanskje 10 minutter før tida i andre time, fordi vi rett og slett ble ferdig. I disse tilfellene kan studenter komme med på opptaket fordi de er innom podiet, i samtale eller på vei ut.

I tillegg har jeg situasjoner (ganske ofte) hvor studenter dukker opp for å "blæste" om en eller annen aktivitet. Da står de på podiet, og noen ganger skjer dette litt innafor den automatisk oppsatte opptakstida. Da kommer de med på videoen.

Så dette er utilfredsstillende. Jeg foreslår følgende løsning:

1. Opptakstiden for hver time utvides med 5 minutter over hel time

2. Studentene gjøres oppmerksomme om saken på Blackboard. Tekstforslag:

"I dette emnet gjøres det automatisk videoopptak av forelesningene i aud. xx, som etterpå kan sees av emnets studenter. Opptak pågår fra kvart over til fem minutter inn i neste time. Hvis du ikke ønsker å risikere å komme på video, hold deg unna podiet i denne perioden. Med denne meldinga ansees du varslet, og vi trenger ikke be deg om samtykke i følge EUs GDPR-direktiv."

Studenter som måtte komme med på videoen etter et slikt varsel, har da sjøl frivillig valgt å utsette seg for "overgrepet".

Med en slik løsning skulle vi alle ha ryggen fri overfor dette tåpelige utslaget av Befalingen fra Det Europeiske Imperiet.