Dette er medisin mot frafall i videregående

Gjennom solidaritetskorpset kan ungdom mellom 18 og 30 år jobbe frivillig i et annet land i Europa. Det ga meg tryggheten jeg trengte, skriver Sondre Hansen.

Frivillig arbeid i utlandet gjennom solidaritetskorpset er en kraftfull medisin mot frafall i videregående skole. (Illustrasjonsbilde fra Lisboa)

I VG 27.05 kan vi lese at utdanningsstatsrådene Guri Melby (V) og Henrik Asheim (H) er bekymret for større elevfrafall i etter koronakrisa. Samtidig sier regjeringen nei til et program som har hjulpet meg og mange andre drop-out ungdom tilbake til skolebenken.

Gjennom Det europeiske solidaritetskorpset kan ungdom mellom 18 og 30 år jobbe frivillig i et annet land i Europa i mellom 2 uker og 12 måneder. Programmet het tidligere EVS (European Voluntary Service) og har blitt brukt for å gi gnisten tilbake til ungdom utenfor skole og arbeid av både Vestland fylkeskommune og flere NAV-kontorer.

Nye muligheter for drop outs

Jeg har aldri vært spesielt skoleflink, og droppet ut av videregående. Etter et frivillig arbeidsprosjekt i Finland sommeren 2018 snudde den negative spiralen, og jeg fikk mot til å begynne på påbygg. Jeg er ikke den eneste som har gått tilbake til et utdanningsløp etter å ha deltatt på et slikt prosjekt. Men nå har regjeringen sagt nei til videre deltakelse i Solidaritetskorpset.

Første gang jeg hørte om Erasmus+ var jeg på ett jobbsøkerkurs hos NAV. En presentasjon av et frivillig arbeid-prosjekt i Finland i fikk min oppmerksomhet. Jeg bestemte meg raskt for at dette var noe jeg ønsket å delta på. Det å reise til er nytt land ga meg en gyllen mulighet til å oppleve noe nytt. Jeg ble kjent med mange andre frivillige fra hele Europa, og fikk oppleve andre kulturer på nært hold. Oppgaven vi fikk var å bygge en trollpark for barn på vår egen kreative måte. Alle fikk bidra med ideer og løsninger, og hver enkelt fikk bruke sin kompetanse og interesser i arbeidet.

Denne opplevelsen fikk meg til å se mange nye perspektiver, og jeg begynte å tenke nytt både i forhold til livet mitt generelt og videre utdanning. Jeg ble også mer utadvendt og tryggere på meg selv. Etter prosjektet lyktes jeg i å fullføre påbygg, og nå studerer jeg til en Bachelor i Arkeologi ved NTNU. Prosjektet i Finland gå meg tryggheten jeg trengte for å komme dit jeg er i dag.

Frivillig arbeid i utlandet gjennom Det europeiske solidaritetskorpset er en kraftfull medisin mot frafall i videregående skole. Derfor vil jeg oppfordre utdanningsstatsrådene Guri Melby og Henrik Asheim til å bruke den. Regjeringen bør snu i denne saken, Norge bør bli med i Det europeiske solidaritetskorpset!