Ytring:

Å glemme å betale null kroner

– Jeg ble ikke irritert eller sint på den stygge lappen som var festet til vindusviskeren, bare oppgitt, sier Arve Hjelseth om Apcoas praksis, og undrer seg hvorfor NTNU har inngått en avtale med dette parkeringsselskapet.

Illustrasjonsfoto.

En også ellers nokså dårlig arbeidsuke ble for min del avsluttet med at jeg fredag 31. juli ble ilagt en såkalt «kontrollsanksjon», fordi jeg, sommersløv som jeg er, hadde glemt å registrere det i Apcoa-appen da jeg for en gangs skyld måtte jobbe noen timer på Dragvoll i stedet for hjemme. Jeg ble ikke irritert eller sint på den stygge lappen som var festet til vindusviskeren, bare oppgitt. Dels over meg selv, dels over at NTNU har tillatt et suspekt privat selskap å håndtere parkeringen på NTNUs eget areal på en så absurd måte.

Jeg betalte boten umiddelbart, for jeg har for lengst lært at mot denne bransjen kjemper både hver enkelt av oss og fornuften forgjeves. Som kjent er det gratis for ansatte og studenter å parkere så lenge korona-situasjonen er som den er, for å begrense belastningen på kollektivtrafikken. Det er et fornuftig og nødvendig tiltak. I appen som de fleste normalt bruker for å betale parkering, er jo bilnummeret også registrert, så det er lett å vite om parkerte biler dermed har rett til å stå der gratis.

free

Men dette holder altså ikke. Selv om dette parkeringsselskapet vet at kjøretøyet er registrert på ansatte eller studenter, har de rett til å skrive ut sanksjonsavgift dersom parkeringen ikke er registrert i appen eller på automat. Forstå det den som kan. Konsekvensen er altså at det rusler parkeringsvakter rundt på nesten tomme parkeringsplasser på blant annet Dragvoll for å snuse opp folk som har glemt dette, og ilegge en avgift. Ikke fordi man ikke har betalt, men fordi man har glemt å betale den nette sum av kroner 0,-! For øvrig står det på Innsida at bøter kan ilegges i tre kategorier:

• Den laveste satsen på 300 kroner er for de minst alvorlige overtredelsene, som f.eks. ikke å trekke billett på gratisparkering.

• Normal sats på 600 kroner er ved "alminnelige" overtredelser, som hvis man ikke har betalt for den tiden man faktisk står parkert.

• Høy sats på 900 kroner gjelder ved feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede.

Fornuftig sett skulle jeg vel da ilegges en avgift på 300 kroner, siden det å glemme å registrere parkeringen i appen kan sammenlignes med å ikke trekke billett på gratisparkering. Men som nevnt vet vi at fornuft er lavt prioritert hos private parkeringsselskaper. Satsen var nemlig 600.

Jeg antar Apcoa da mener dette er en «alminnelig overtredelse», siden jeg ikke hadde betalt de obligatoriske null kronene for tiden jeg sto parkert. Men jeg klandrer ikke Apcoa, for de har jo ikke som mål å håndtere parkering på noen redelig måte, men å samle inn mest mulig penger, i dette tilfellet fra sløve professorer (kontrakten med NTNU er sånn sett en gullgruve). Skandalen er at NTNU med viten og vilje har sluppet en slik virksomhet inn på sine arealer.

Arve Hjelseth er sosiolog ved NTNU.