Bok om landets eldste kollektiv

Forfatter Lillevi Berg Kristoffersen håper historien til Bergsligata 13 i Trondheim kan inspirere andre til å etablere bofellesskap.

Felleskjøkken og turnus gjør at beboerne slipper å lage mat hver dag. Hver 17. dag må de derimot varte opp med fellesmiddag til hele kollektivet.
Et velfungerende kollektiv etter snart 50 år: Bergsligata 13 i Trondheim.
Forfatter Lillevi Berg Kristoffersen har skrevet bok om Norges eldste kollektiv, Bergsligata 13.

Kollektivet ble grunnlagt i 1971/72 og lever i beste velgående i dag. Forfatteren har selv ikke bodd der, men er gift med en av grunnleggerne av kollektivet og har i dag datter og barnebarn boende i bygården.

Nasjon av selveiere

På bokomslaget slås det fast at bofellesskap blir stadig mer populært. Endrede familiemønstre og økende miljøbevisshet motiverer til nye måter å tenke bolig på.

Lillevi Berg Kristoffersen har intervjuet nåværende og tidligere beboere, og ønsker å dra lærdom av kollektivets erfaringer: Hva må til for å lykkes når ei gruppe mennesker bestemmer seg for å bo sammen? Og hvilke fallgruver kan man havne i?

I forordet skriver arkitekt Arild Eriksen at nordmenn er en nasjon av selveiere, men at nye måter å tenke på som følge av sosiale medier og delingsøkonomi har bidratt til at folk er mer åpne for andre boligmodeller.

«Endringer er i gang. Når lokale kvaliteter, selvdyrket mat og deltakelse i nærmiljøet blir viktigere for oss, ønsker vi å etablere langsiktige naboskap. Mange bor alene. Er ikke bofellesskap en modell som ikke bare kan gi aleneboende en bedre bokvalitet, men også tilhørighet og venner? » spør han.

Mylder av bofellesskap

Eriksen forteller at mye interessant skjer på boligfronten utenfor Norge. I et tidligere industriområde i Zurich tilbyr boligområdet Hunziker Areal en rik variasjon av bofellesskap og fellesområder.

Arkitekten skriver:

«Tretten lavblokker danner en struktur av gater og små plasser med serveringstilbud og et gjestehus. I etasjene ligger de private boenhetene som små bokser i et åpent og romslig landskap av fellesområder med kjøkken, takterrasser og oppholdsrom. Vaskerom og andre delte bruksrom har gode lysforhold og fremstår som bygningenes mest attraktive rom.»

Arild Eriksen viser i forordet til flere måter å bo sammen på, blant annet byggegrupper, der familier og enkeltpersoner utvikler boligprosjekter sammen med en arkitekt og skreddersyr løsninger sammen.

Boka som har fått tittelen «Kollektivet Bergsligata 13» ble lansert lørdag 9. september i kollektivets lokaler.