- Perfekt timing for oss med Skrivekveld

Mange utvekslingsstudenter møtte opp da det onsdag ble arrangert Skrivekveld i Realfagbygget.

Midt i blinken med Skrivekveld, synes Leonhard Bodau (til venstre) og Julius Ott. I midten trør Kari Marte Nielsen hjelpende til.

- De jeg har hjulpet, har satt svært stor pris på å få råd om logisk oppbygging av teksten, hvordan oppgi referanser og litteratursøk, forteller læringsassistent Kari Marte Nielsen.

Skrivekveld er et tilbud til alle studenter ved NTNU. Under onsdagens arrangement på Universitetsbiblioteket i Realfagbygget hadde 33 studenter meldt seg på.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ulike akademiske kulturer

Da UA stakk innom litt før klokka 19.00 satt studentene konsentrert og skrev på oppgavene sine. Nielsen stod blant dem med refleksvest, klar til å gi gode råd når de trengte det. Hun har erfaring fra Skrivekveld på Dragvoll og har en master i nordisk språkvitenskap. Nå tar hun pedagogisk utdanning for å bli lærer.

At det er så stor interesse blant utvekslingsstudentene forklarer hun slik.

- Systemet i Norge er annerledes enn de er vant til. De fleste er på masternivå, hvor det stilles store krav til skriving og korrekt kildeføring, forteller hun.

Ikke alle er lært opp i den samme akademiske tradisjonen som vi er vant til i Norge.

- Det var en fra et afrikansk land på masternivå, han visste ikke at han må referere i løpende tekst og oppgi sluttreferanser. Det han hadde skrevet var kjempebra, men kildehenvisning manglet. Han fikk i hvert fall godt utbytte av denne kvelden, forteller hun.

LES OGSÅ: Her utsetter Alissa seg for frivillig skrivepress

LES OGSÅ: Bibliotekene på campus er svært viktig for studentene

- Perfekt timing

Hun liker å være til stede på slike kvelder. Selv har hun bakgrunn fra Dragvoll, og da blir det ekstra interessant å møte folk med en realfagsbakgrunn.

- Det er artig å snakke med studentene, ikke minst dem fra et annet fagfelt. De setter stor pris på å få hjelp. Å være på tomannshold, gå i dybden og være tilgjengelig er noe jeg liker, sier hun.

Leonhard Bodau og Julius Ott kommer begge fra Tyskland og er ikke særlig stødig i norsk foreløpig. Begge studerer industriell økologi. De sitter fordypet i skrivearbeidet, men lar seg villig forstyrre:

- Vi liker at det er en blanding av foredrag og personlig hjelp. Timinga var perfekt siden vi må levere oppgaver snart og de temaene som tas opp er midt i blinken for oss, forteller de.

Skrivekveldene har etter hvert blitt en tradisjon ved NTNU. Universitetsbibliotekene ved de ulike campusene tilbyr slik skrivehjelp. Andre tilbud er Skrivesnakk, der studenter kan komme å få hjelp av en læringsassistent med oppgaveskrivinga. Skrivepress er strukturert skrivetid sammen med andre.