Koronatiltak:

Lyser ut 15-20 stillinger: - Vi må se fremover

IE-fakultetet ved NTNU lyser ut opp mot 20 stipendiatstillinger som et mottiltak mot konsekvensene koronapandemien har påført arbeidslivet, ifølge dekan Ingrid Schjølberg.

IE-dekan Ingrid Schjølberg vil gi et signal til unge voksne om at det er bruk for dem.

- Det er et lite, men viktig bidrag, sier Schjølberg.

Hun forteller at stillingene ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk ikke var planlagt utlyst, men at fakultetet tar av strategiske omstillingsmidler for å opprette nye stillinger. Det lyses ut 15-20 stillinger med åpen søknadsfrist innen IKT, elektroteknikk og matematikk. Schjølberg åpner for å ansette 20 stipendiater om interessen er stor nok.

Korona kan gi jobbmangel

Dekanen mener det er viktig at det offentlige gjør sitt som arbeidsgiver når deler av næringslivet går for halv maskin som følge av koronapandemien.

- Vi ønsker å være litt proaktive, for det kan være en del av våre studenter som ikke har en jobb å gå til som følge av koronapandemien. Vi ønsker også at flere av våre studenter skal ta en doktorgrad. Samfunnet trenger mer spisskompetanse i den digitale transformasjonen, sier dekanen.

Schjølberg mener det økte antallet doktorgrader vil være positivt både for samfunnet og for studentene som får mulighet til å ta graden.

Fagforeningen Tekna frykter at unge kan miste jobben før den har startet som følge av koronakrisen. Dette var noe som skjedde under oljekrisen.

- Vi så dessverre under oljekrisen at de unge var blant de første til å ryke ut ved nedbemanninger og permitteringer. Det samme kan skje nå, dersom koronakrisen blir langvarig. De nyutdannete mangler erfaring, som sammen med kompetanse er de viktigste kriteriene ved utvelgelse av hvem som skal gå, sier Tekna-president Lise Lyngsnes Randeberg i en uttalelse på Teknas nettsider.

Rekrutteringsbedrifter permitterer

Schjølberg har ikke hørt at noen av hennes studenter har mistet jobben, men utelukker ikke at dette kan ha skjedd.

- Jeg har ingen konkrete eksempler på at det har skjedd, men vi vet at mange av de store bedriftene som tar inn våre kandidater permitterer sine ansatte nå. Det kan hende at vi får kandidater nå som velger å ta doktorgrad fordi det er et tryggere alternativ i denne situasjonen, sier dekanen.

Schjølberg mener det er viktig å bruke den vanskelige tiden koronapandemien fører med seg til å også se fremover og satse enda hardere på kunnskap og ny kunnskap. Hun påpeker at uansett hvor lenge unntakstilstanden varer trengs ungdommelig energi og vilje.

Vil sende signal

IE-dekanen ønsker med utlysningene å gi et signal til unge voksne om at det er bruk for dem. Alle masterstudentene ved fakultetet har fått epost om stillingene som lyses ut.

Dekanen sier studentene og fakultetets fagområder lenge har vært digitale og at at koronakrisen har vist hvor viktig det har vært å håndtere nye plattformer, digitale løsninger og verktøy for alle i samfunnet.

- Jeg er ikke i tvil om at næringslivet fremdeles vil jakte på våre kandidater, men samtidig ønsker vi å melde oss på i konkurransen om dem, sier Schjølberg.

LES OGSÅ: Åpner for at stipendiater kan forlenge tidsfrister

Les alle UAs saker om koronaviruset her.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.