UAs podcast:

Kan den norske modellen overleve?

Da norske Snøhetta i 2004 etablerte et avdelingskontor i New York, fikk de ansatte tilbud om fem ukers ferie og norsk arbeidstid. Men forbløffede amerikanere takket nei. Hør UAs podcast om hvordan det gikk da bedriften prøvde å innføre norske ordninger i USA.

Arbeidslivsforskerne Elin Kvande, Brita Bungum og Ulla Forseth står bak boka "Den norske modellen."

Historien blir fortalt i boka «Den norske modellen», der flere av NTNUs erfarne arbeidslivsforskere fra Institutt for sosiologi og statsvitenskap er bidragsytere.

- Man skulle jo tro at arbeidstakerne i New York tok imot tilbudet med glede, men i første omgang ville de ikke høre snakk om fem ukers ferie, forteller professor Elin Kvande til Universitetsavisa.

Hun er, sammen med førsteamanuensis Brita Bungum og professor Ulla Forseth, redaktør for «Den norske modellen». I boka diskuterer de hvordan arbeidsliv og velferdsstat blir påvirket av økt internasjonalisering.

Sosial dumping

«The next Supermodel» kaller The Economist måten Norge har valgt å organisere seg på. Norge scorer høyt på internasjonale undersøkelser om lykke, levekår, velferd og tillit.

Men hva skjer når utenlandske bedrifter etablerer seg i Norge og tar med seg en helt annen bedriftskultur? Hvordan blir modellens bærekraft undergravd gjennom sosial dumping?

Boka er ment å gi nyttig innsikt for forskere, politikere, partene i arbeidslivet, medier og studenter, som ønsker å forstå den norske samfunnsmodellen.

Forskning på demokrati i arbeidslivet

I UAs podcast forteller de tre forskerne at NTNU og Sintef faktisk stod sentralt i arbeidet med å innføre bedriftsdemokrati i Norge, og har - og har hatt - et av landets mest fremragende miljø for arbeidslivsforskning.

Både Kvande, Bungum og Forseth har jobbet ved tidligere IFIM, Institutt for industriell miljøforskning. Det var dette miljøet som i 1961 utførte forsøk med bedriftsdemokrati på en del av industribedriftene i Trondheim, med Einar Thorsrud i spissen. Forskningsfunnene ble nedfelt i den norske arbeidsmiljøloven og fikk dermed betydning for det norske arbeidslivet slik vi kjenner det i dag.

Lurer du på hvordan det gikk hos Snøhetta i New York? Hør svaret i podcasten.

Hør podcasten ved å trykke på avspillingsknappen i bildet i toppen av denne artikkelen.

Du kan høre og abonnere på UAs podcaster i iTunes ved å klikke her.

Fikk du med deg disse podcastene?
"Jeg, lobbyist? De har helt rett!" Hør den her.
"Skal humanistene sivilisere teknologene?" Hør den her.
"Hva er galt med å være byråkrat?" Hør den her.