Sa at nei til Reitan betydde nei til støtte over statsbudsjett. Ikke noe slikt krav, ifølge Asheim

Høyere utdanningsminister Henrik Asheim sier det ikke var et krav med privat sponsoravtale. Studentersamfundet hevder det var klare signaler.

Slik så Storsalen ut kvelden den foreslåtte sponsoravtalen med Reitan ble behandlet.

Torsdag kom nyheten om at Studentersamfundet i Trondhjem vil få ti millioner kroner over revidert statsbudsjett dette året for å finansiere sitt planlagte nybygg.

Dette kom bare to dager etter Studentersamfundet under et møte behandlet en nå vedtatt samarbeidsavtale med konsernet Reitan. Avtalen medfører 15 millioner, mot at Studentersamfundet profilerer selskapets merkevare. Selv om forslaget passerte med cirka 70 prosent av stemmene for, ble ledelsen ved Studentersamfundet kritisert av flere medlemmer for at det føltes som at å stemme mot avtalen var å stemme ned et nybygg.

Leder ved Studentersamfundet, Karen Mjør knyttet på det tidspunktet avtalen opp mot finansiering over statsbudsjett.

- En samarbeidsavtale er rett og slett avgjørende for at vi skal få statlig finansiering til dette prosjektet. Vi sikter oss inn på revidert statsbudsjett: Men er det en ting Asheim har vært tydelig på hele tiden, så er det at vi må ha en privat sponsor med. Om man stemmer ned avtalen i dag, velger en også å utelukke den støtten, sa Mjør under presentasjonen av samarbeidsavtalen på Samfundsmøtet.

På dette tidspunktet hadde ikke Samfundetlederen fått beskjed om at regjeringens ti millioner allerede var bestemt.

Høyere utdanningsminister Henrik Asheim sier det ikke har foreligget et krav om en privat sponsor.

- Regjeringen har ikke stilt noen vilkår eller føringer for å gi støtte til Studentersamfundet. Jeg har hatt løpende dialog med dem helt siden i fjor høst og oppfordret dem til å ta kontakt med både kommunen, fylkestinget, utdanningsinstitusjonene, samskipnadene og lokalt næringsliv for å komme i mål med prosjektet sitt.

Gjenspeilet oppfatningen på det tidspunktet

Leder av Studentersamfundet, Karen Mjør sier at det hun sa på møtet i Storsalen gjenspeilet oppfatningen til styret ved Studentersamfundet på det tidspunktet. Hun mener de hadde fått svært tydelige signaler på møtene med Asheim om at det var nødvendig å få inn en privat aktør.

- Vi oppfattet det som et tydelig premiss for å få penger over statsbudsjettet. Reitan-avtalen har hele tiden vært del av den finansieringspakken vi har presentert, selv om detaljene i den ikke har vært kjent. Men den har også vært del av et større bilde, som også inkluderer blant annet NTNU, Velferdstinget og Fylkestinget.

Hun sier at de ikke har fått noen skriftlige forventninger på dette. Men hun sier at da de møtte Asheim første gang, fikk de beskjed om at prosjektet måtte være mer i boks før de fikk et statlig bidrag.

Da Asheim presenterte de ti millionene i Storsalen på torsdag, ble det at Studentersamfundet hadde funnet finansiering flere ulike steder, blant annet fra privat aktør, trukket fram.

Minister for høyere utdanning, Henrik Asheim (H) og Samfundetleder Karen Mjør da Samfundet fikk sine ti millioner kroner.

Etterspurte oppdateringer

Samfundetlederen mener at de signalene de hadde fått fram til Samfundsmøtet der Reitan-avtalen ble behandlet tilsa at avtalen kunne være utslagsgivende for hvorvidt man fikk penger over statsbudsjettet. Derfor mente hun det var nødvendig å overbringe den informasjonen til Storsalen. Mjør forteller at hun da ikke hadde fått noe informasjon på flere uker. De hadde ikke hørt noe om hvordan søknaden lå an, selv om det var noe de flere ganger hadde etterspurt.

- Jeg skulle jo gjerne ønske at jeg hadde fått vite at de pengene allerede var planlagt fra regjeringens side et par dager før. Da hadde det ikke vært noe som var relevant å ta opp på det Samfundsmøtet.

Ikke utslagsgivende

Mjør oppfatter ikke at spørsmålet om finansiering fra regjeringen var noe som var utslagsgivende for at avtalen med Reitan gikk gjennom da Samfundet stemte over det. Hun sier at å si nei til de 15 millionene fra Reitan uansett ville ført til store forsinkelser for nybygget, uavhengig av om regjeringens ti millioner er del av regnestykket.

- Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det en veldig god avtale vi har fått med Reitan. Jeg mener det er en svært god avtale uavhengig av om man knytter det opp mot finansieringen fra regjeringen.

Tidligere Samfundetleder og prosjektleder for nybygget, Gabriel Qvigstad var ute av prosessen før Asheim kom på banen, men deltok på møter med Asheims forgjengere og andre offentlige aktører om nybygg.

- Jeg fikk gjentatte og tydelige signaler fra regjeringen, kommunen og NTNU om at det var en forventing at man også gikk i dialog med private aktører.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.