Jobber for å få gjennomført vårens eksamener til planlagt tid

Nå jobber fakultetene for å finne alternative løsninger til tradisjonell eksamen i sal, sier prorektor Berit Kjeldstad.

Prorektor Berit Kjeldstad påpeker at ikke alt egner seg som hjemmeeksamen - for eksempel å holde en konsert.

Alle fakultetene har fått frist til 31. mars med å finne alternativer til eksamensformer som krever oppmøte på campus. Prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad, sier målet er at alle skal få avlagt eksamen på den datoen de allerede har fått beskjed om.

– Hjemmeeksamen er ett alternativ, men det kan også være mulig å bruke innlevering av arbeidsoppgaver som vurderingsform. Nå venter vi på tilbakemeldingen fra fakultetene, sier Kjeldstad.

Har ennå ikke sagt nei til oppmøteeksamen

NTNU har ennå ikke tatt en formell beslutning om hvorvidt eksamen som krever oppmøte på campus vil være mulig.

– Vi vil ta den endelige avgjørelsen etter påske. Dersom det skulle bli mulig å ha en saleksamen, vil det bli føringer om blant annet antall tilstedeværende og smitterisiko. Det er usikkert om en saleksamen lar seg gjennomføre, sier Kjeldstad.

Ikke alltid lett å finne alternativer

Derfor må fakultetene nå finne alternativer. Men det er ikke sikkert at det er så lett å finne alternativer til alle eksamenene.

– Vi får se etter 31. mars hvilke emner vi står igjen med der vi ikke har funnet en god løsning, sier Kjeldstad.

Det er ikke alt som egner seg som hjemmeeksamen.

– På musikkstudiet skal man holde en konsert på eksamen, for eksempel. Vi har mange ulike eksamensformer, og å finne gode løsninger der fakultetene er usikre, vil bli trinn to i prosessen, sier hun.

I siste styremøte endret styret ved NTNU forskriften, slik at ledelsen ved fakultetene kan velge andre eksamensformer som ikke krever oppmøte på campus.