Ingen tvil om at barn kan bli smittet

I et nytt notat slår Folkehelseinstituttet (FHI) fast at mange barn kan bli smittet og syke av koronaviruset, men i mindre grad enn voksne.

Illustrasjonsbilde, tatt i forbindelse med åpningen av UKA 2015, da barn fra byens barnehager møtte opp.

NTB: – Det er påvist smitte hos mange barn, også i Norge, så det er ingen tvil om at viruset kan infisere barn. Så langt ser ut til at barn i mindre grad blir smittet enn voksne, heter det i notatet, som bygger på en rask gjennomgang av tilgjengelig forskning.

Et omstridt spørsmål har vært om barn sprer smitte, og i tilfelle i hvilken grad. Dette har imidlertid FHI ikke funnet et klart svar på.

– Det er svært begrenset dokumentasjon på dette og for tidlig å si om barna kan spille en vesentlig rolle i smittespredningen, eller ei, skriver FHI.

FHI har heller ikke funnet dokumentasjon på målbare effekter av å stenge barnehager og skoler.

(©NTB)