Kritiserer nye parkeringsregler:
- Vanskeligere for ansatte med barn

For dyrt, en umulig kabal for småbarnsforeldre og vanskelig for de med lang reisevei, sier kritikerne av forslaget til nye parkeringsregler. 

Elbilistene har hittil fått billigere parkering på NTNU. Men nå blir det slutt på det, hvis forslaget til nye parkeringsregler får gjennomslag.
Publisert

Parkeringsreglene ved NTNU skal endres. Forslaget til nye regler har nå vært ute på høring, og det har kommet inn en rekke høringssvar fra ulike deler av NTNU. UA har fått innsyn i innspillene som har kommet.

I det nye forslaget må også eiere av elbiler betale for å parkere på NTNU, og det vil ikke bli mulig å få særskilt parkeringstillatelse av sosiale årsaker, som for eksempel levering i barnehage. Det vil fortsatt være mulig å få innvilget parkering av helsemessige årsaker, til en rimeligere pris. 

Fakta

Forslag til nye parkeringsregler

Lik parkeringsavgift for alle biler uavhengig av motortype

Alle lokaliseringer har lik pris, med unntak av Dragvoll

Parkeringsavgift for 2025 vil være 15 kr/t. Avgiften vil endres fortløpende iht. billettpris AtB

Besøksparkering har dobbel avgift

Ordning med særskilt tillatelse for helsemessige årsaker videreføres, med en prisreduksjon på 50%

NTNU viderefører ikke særskilt ordning av sosiale årsaker

Flere av innspillene peker på at forslaget skaper problemer for småbarnsforeldrene.

NTNU har som ambisjon å innføre det nye parkeringsreglementet og prisene årsskiftet 2025/26.

- Kan miste gode ansatte

Endringene kan gjøre rekruttering vanskeligere, og NTNU kan stå i fare for å miste gode ansatte, skriver Fakultet for naturvitenskap i sitt høringssvar. 

«Spesielt småbarnsforeldre vil få det vanskeligere med den nye ordningen», kommenterer fakultetet. 

«Noen av de største utfordringene i samfunnet framover vil bla. være høyt sykefravær, at få barn fødes og at folk ikke står lenge nok i jobb. NTNUs nye parkeringsreglement vil ikke bidra positivt til noen av disse utfordringene», sier en ansatt på Fakultet for medisin og helsevisenskap.

Flere av svarene peker på at parkering er ekstra viktig for de med kronisk sykdom og ansvar for barn, og vil kunne bidra til at de kan være mer på jobb.

- Parkering er nødvendig for de med små barn

I det nåværende parkeringsreglementet er det mulig å søke om særskilt parkeringstillatelse av sosiale årsaker.

- Når dette nå fjernes vil det å være ansatt med barn bli vanskeligere, mener en ansatt ved MH-fakultetet.

«Når man skal levere barn på skolen, møte opp på jobb, hente barn igjen, dra på møte, levere barn igjen, dra på jobb og så hente barn før man drar hjem. Da sier det seg selv at dette blir vanskelig å få til om man skal ta buss», skriver den ansatte. 

«Å fjerne denne ordningen kan skape ekstra tidspress og utfordringer med å kombinere fullt arbeid med omsorgsansvar», skriver Økonomiavdelingen.

Hovedsammenslutningene ved NTNU, altså fagforeningene, stiller seg kritiske til at levering og henting i barnehage eller SFO eksplisitt utelukkes som grunnlag for særskilt parkering. De mener dette rammer småbarnsforeldre og svekker NTNUs profil som familievennlig arbeidsgiver, og at punktet må revurderes.

Hovedsammenslutningene består av fagforeningene i Akademikerne, LO, Unio og YS. 

- For dyrt

Forslaget innebærer også at den ordinære parkeringsavgiften blir på 15 kroner per time. Dette skal tilsvare enkeltbillett med buss innenfor sone A, med et påslag på 25 prosent. Per dag vil dette da bli 113 kroner, versus 90 kroner for en AtB-billett. 

Flere mener dette er for dyrt. NV-fakultetet skriver at utgangspunktet bør være periodebillett med 25 prosent påslag, siden det er mest sannsynlig at en ansatte ville brukt periodebillett for daglig reise til og fra jobb, og ikke enkeltbillett. 

En 30-dagers periodebillett for AtB er 926 kroner. Hovedsammenslutningene ved NTNU påpeker at dette gir en daglig kostnad på 46,30 kroner, og med et påslag på 25 prosent blir da parkeringsavgiften 57,87 kroner per dag. De mener prisnivået bør justeres ned til dette.

For de som får innvilget særskilt tillatelse av helsemessige årsaker, er forslaget imidlertid en halvert parkeringsavgift, som vil tilsvare 1.125 kroner i månedskostnad. 

I tillegg foreslår fagforeningene i Hovedsammenslutningene at NTNU innfører et digitalt booking-system for parkering, for å få mer forutsigbarhet. 

For Dragvoll er forslaget at dagens lave parkeringsavgift kan videreføres, bortsett fra at elbiler nå også må betale, fram til miljøet skal flytte derfra. 

Vanskelig med lang reisevei

Flere etterlyser en løsning for ansatte med lang reisevei.

En ansatt ved Fakultet for ingeniørvitenskap skriver hen er bekymret for de nye reglene, for de som har lang reisevei, familieforpliktelser og barn med særskilte behov. Med offentlig transport vil reisetiden overstige tre timer daglig, og hen etterlyser et mer fleksibelt system som tar hensyn til ansatte som er i slike situasjoner. 

«Bussene er allerede fulle i rushtiden, og kollektivtilbudet utvides ikke. Mange bor utenfor sykkelavstand, og sykling er ofte umulig om vinteren», skriver en ansatt på MH-fakultetet.

Nå blir det nærmeste leder som skal godkjenne søknader om særskilt parkeringstillatelse av helsemessige årsaker, ifølge forslaget. Fagforeningene i Hovedsammenslutningene er blant flere som mener det er en dårlig idé, og at det vil hindre lik praktisering av reglene.

Men det er positive sider ved det nye forslaget til parkeringsregler også, ifølge innspillene. De fleste påpeker at det er bra at det fortsatt er mulig å få innvilget særskilt parkeringstillatelse av helsemessige årsaker. 

Flere skriver også at forslaget er tydelig og forståelig framstilt, og at det er positivt at handikap-parkering er avgiftsfri. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap er også fornøyd med at Dragvoll beholder egen takst for parkering, og at det skal etableres en hjem-jobb-hjem-ordning. 

- Uenige om det skal skilles mellom ansatte og studenter eller ikke.

Ansatte ved Fakultet for ingeniørvitenskap foreslår å vurdere differensiering i parkeringsordningen mellom ansatte som må være fysisk til stede, som laboratoriepersonale, og ansatte med mer fleksible arbeidsformer, og studenter. 

Mens Sit mener at alle plasser utenom HC-plasser burde være førstemann til mølla.

- Foruten HC-plasser, bør alle tilgjengelige p-plasser være etter "førstemann til mølla"-prinsippet. Det bør ikke skilles mellom studenter, ansatte, besøkende eller håndverkere – alle bør ha lik tilgang til parkering på campus, skriver de i sitt høringssvar.

Følg UA på Facebook og Instagram.