Fikk du med deg disse sakene i UA?

Troll-bil, kontorplasser, streik og eposttrøbbel er tema i noen av de mest leste sakene i Universitetsavisa så langt i år.

Dette er de ti mest leste sakene publisert i UA hittil i år (20. juni):

1) Bygget Troll-bil nummer sju med bestefarens originale støpeform

- Det er utrolig gøy å ha fått muligheten til å bygge den sjuende Troll-bilen, 60 år etter at bestefar bygde den sjette, sier NTNU-student Håvard Teigen.

2) Fortvilte NTNU-ansatte i Brennpunkt-dokumentar

Bakgrunnen for Brennpunkt-programmet var den nye statlige arealnormen som ble innført i 2015. Regjeringen har bestemt at kontorer i statlige byggeprosjekter ikke skal overstige 23 kvadratmeter bruttoareal per ansatt.

3) Steikefaren avverget på 16 timers overtid

Det ville blitt omfattende konsekvenser dersom forhandlingene hadde endt med brudd.

4) NTNU sperrer epost for Mac-brukere

Etter over en uke med enorme epostproblemer på NTNU sperret IT-avdelingen for bruk av epost på Mac.

5) Han er bare 14 år, men vant Abelkonkurransen

- Jeg ser litt på matematikk som toppidrett, sier Andreas Alberg.

6) Lars Lundheim er en av NTNUs ni første meritterte undervisere

For første gang ved NTNU får ansatte status som meritterte undervisere. Av 37 søkere ble 9 ansett som godt nok kvalifisert.

7) - Eg er på akademisk death row

Nils Rune Langeland fikk avskjed frå Universitetet i Stavanger. Likevel fortsatte han å gå på jobb hver dag.

8) Lyser ut 15 stillinger for å få fart på nyskapingen

NTNU lyste ut 15 nye stillinger for å fremme nyskaping. De nye innovasjonslederne skal jobbe tett med fagmiljø på alle fakultet, spore opp og utvikle idéer til nye produkter og tjenester.

9) Nils Rune Langeland søker jobb på NTNU

Sammen med 21 andre søkere konkurrerer professoren om en stilling som førsteamanuensis ved Institutt for historiske studier.

10) Nå skal lønn og regnskap settes bort til staten - eller markedet

Saken handlet om at lønn- og regnskapssystemene kkunne bli foreslått skilt ut fra de fire gamle universitetene. Leveransen i 100- millionersklassen skulle enten gå til Direktoratet for økonomistyring, eller settes ut i det private markedet. Senere ble det klart at valget falt på DFØ.

Gamle saker fortsatt populære

Noen gamle saker er også populære, og gir årets mest leste saker hard kamp. Spesielt gjelder dette en ytring fra 2011 med tittelen « Online oversettelse av bokmål til nynorsk», « Hvordan gjøre det bra på muntlig eksamen?» og « Hvordan skrive referanser?».

Historiestudentene Stein Pettersen og Emilie Hagen har skrevet årets så langt mest leste ytring i Universitetsavisa. Der gir de Underdal-utvalgets rapport «Stillingsstruktur ved universiteter og høyskoler» en sterkt kritisk gjennomgang under tittelen « - Nei til degradering av forskere».

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.