Kaster ikke ut internasjonale studenter likevel

Internasjonale studenter som studerer via nettbaserte kurs kan fortsette å studere i USA, etter at Trump-administrasjonen trakk tilbake direktivet.

Donald Trump president usa

Litt over en uke etter at U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) kunngjorde at studenter som studerer via nett enten måtte bytte utdanning eller forlate landet, kunngjør Trump-administrasjonen nå direktivet. Det melder CNN.

Ifølge kilder CNN har kontaktet, har det hvite hus fått kjenne på de kraftige reaksjonene i etterkant av kunngjøringen og det jobbes nå med et lignende direktiv som kun skal gjelder nye internasjonale studenter i USA.

Blant de som har reagert kraftig på vedtaket da det kom var ledelsen ved universitetene Harvard, Massachusetts Institute of Technology (MIT), og John Hopkins, som truet med søksmål.

Presidenten ved MIT, Leo Rafael Reif, uttrykker glede over tilbakekalling av regelen i et meningsinnlegg i New York Times, og trekker paralleller til den kjente amerikanske sporten baseball:

– Hvorfor er utenlandsk talent så viktig for USA? Av samme grunn som at Boston Red Sox ikke begrenser seg kun til baseballspillere fra Boston. Jo større utvalg du har å velge fra, dess større tilbud av eksepsjonelle talenter har du.

Ifølge CNN, ønsker ikke det hvite hus å kommentere fjerning av regelen.