3 av 10 studenter kjenner seg ensomme

En helseundersøkelse blant norske studenter viser at tre av ti ofte eller svært ofte føler seg utenfor eller isolert eller savner noen å være sammen med.

Alene blant mange: Ensomhet og isolasjon er et utbredt problem blant norske studenter.

De tre spørsmålene som måler ensomhet inngår i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse. Mens 29 prosent svarte «ofte» eller «svært ofte» på minst ett av spørsmålene, svarte 10 prosent det samme på alle de tre spørsmålene, skriver Norsk studentorganisasjon (NSO) i en pressemelding.

LES OGSÅ SHoT 2014: 1 av 5 har psykiske problemer

– Det er alvorlig at så mange studenter er ensomme. Vi må ta vare på hverandre. Det er mange som savner noen å være sammen med. Kanskje kan det være litt skummelt å hilse på studenten ved siden av deg i forelesningssalen, men gjør det allikevel, oppfordrer NSO-leder Håkon Randgaard Mikaelsen.

Organisasjonen oppfordrer alle studenter til å delta aktivt i fadderuken og å bli med på de ulike sosiale tilbudene som finnes på sin institusjon. I helse- og trivselsundersøkelsen for fire år siden kom det fram at de som var med på fadderuken, har flere nære venner på studiestedet enn de som ikke deltok i fadderordningen.

Mikaelsen mener også foreleserne kan bidra til et trygt og godt faglig sosialt miljø.

– Vi kan ikke ha det sånn at så mange studenter ikke har det bra i studietiden.