Korona:

- Studenter klarer ikke å betale husleien

Ansa ønsker å valutajustere studiestøtten for norske studenter i utlandet, uansett i hvilken retning justeringen slår ut.

Hanna Flood og Ansa ønsker valutajustert studiestøtte for utenlandsstudenter.

- Vi mener det trengs en ordning som sørger for at studenter ikke trenger å føle valutasvingningene på kroppen. Spesielt når kronekursen faller slik den har gjort de siste månedene, slår svingningene kraftig ut, sier Hanna Flood, president i Ansa.

De organiserer norske studenter i utlandet, og har fått mange bekymringsmeldinger fra sine medlemmer etter at kronekursen falt i forbindelse med utbruddet av korona-pandemien.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Studenter i pengetrøbbel

- Det har vært studenter som har fortalt at de ikke har råd til å betale leien resten av semesteret dersom kronekursen fortsetter å være så lav, og som i tillegg har kontrakter de ikke kommer seg ut av, forteller Flood.

Men ifølge forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim har ikke regjeringen vurdert å valutajustere støtten for norske studenter i utlandet.

- Studentene får utbetalt hele summen i starten av semesteret, og mange overfører midlene til en lokal konto i lokal valuta som ikke berøres av kursendringene. Derfor har vi ikke vurdert å valkutajustere støtten, sier statsråden til NTB.

Den begrunnelsen kjøper Flood bare halvveis.

- Han har rett i at støtten utbetales på starten av året, men blant de jeg kjenner som har studert i utlandet, er det mange som ikke satte pengene på lokal konto i lokal valuta. En får jo støtten i norske kroner, og det er i overkant å forvente at skal kunne forutse at noe slikt skal skje, sier hun.

Vil fjerne topper og bunner

Derfor ønsker Ansa nå en ordning som i større grad skjermer studentene fra valutamarkedenes svingninger og som heller justeres opp mot lokal kjøpekraft.

Og det er jo ikke bare når kronekursen nærmer seg bunn at studentene i utlandet kjenner det på kroppen. Også en unormalt høy kronekurs merkes nok på både midjemål og leverfunksjon.

- At også toppene skal tas er jo bare rimelig. En bør se på en løsning som både tar bort toppene og bunnene, sier Ansa-president Hanna Flood.