Ferrari, gå hjem og vogg: Tirsdag avdukes Norges første elektriske racerbil. Studentene som har laget den hevder den gjør 0 – 100 på under tre sekunder.
Trygg. - Bilen leverer, sier PR-ansvarlig Magnus Buseth.
Tilslørt nykommer. Dette er alt du får se av årets bil fra NTNU-studentene før avdukingen tirsdag.
Konkurrerer. 2012-modellen på Silverstone sikret NTNU-studentene en 17. plass i sammendraget.Henrik Boehler
Det er ikke noe nytt at NTNU-studentene bygger avanserte racerbiler. Det årlige Revolve-prosjektet involverer en masse studenter i idéarbeid, design, konstruksjon, testing og kjøring. Det er også tradisjon at bilen deltar i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter, Formula Student, på Silverstonebanen i England og Hockenheim i Tyskland.
LES OGSÅ: UA var tilstede på Silverstone i 2012, det første året NTNU-studentene deltok.
Det nye i år er at bilen er elektrisk.
Elektrisk = lynraskt
Før forbandt vi elektrisk med langsom. Den tida er parkert. Årets modell fra NTNU, KOG Arctos R, slår Ferrari.
PR-ansvarlig Magnus Buseth bedyrer at dette ikke dreier seg om luftige talemåter:
- Bilen leverer, lover han.
Bak resultatet ligger over 50 000 arbeidstimer fra 46 studenter. De har holdt på siden september. Prosjektet er i høyeste grad tverrfaglig, med studenter fra 11 studieretninger og alle årstrinn.
Skikkelig show
Den høytidelige avdukingen skjer i auditorium EL5 i elektrobygget på Gløshaugen tirsdag klokka 11. Før vidunderet blir åpenbart med lyssetting og tilhørende effekter, får vi blant annet høre ex toppidrettsleder Jarle Aambø tale. Prosjektleder Carl Axel Folkestad, teknisk leder Henrik Meland og hovedsponsor Kongsberg Gruppen slipper også til.
Når bilen vel er avduket, blir det mulighet til å ta den nærmere i øyesyn.
Ut i verden
Etter avdukingen venter mer testing, blant annet på Lånkebanen, før bilen skal få prøve seg ute i verden: Først på Silverstone i juli, deretter på Hockenheim.
- Vi møter 130 lag fra hele verden i en konkurranse som først og fremst handler om ingeniørferdigheter, forklarer Magnus Buseth.
For den som vil være med å bygge neste års bil, er søknadsfristen 14. mai.