NTNU-student blir konsernsjef i Adecco

For andre år på rad stikker en NTNU-student av med seieren i konkurransen om sommerjobb som konsernsjef.

Amalie Holt (t.v.) tar over for Dunja Matanovic som Adeccos sommerkonsernsjef. Begge er fra Bærum, uteksaminert fra Valler videregående skole og studenter ved NTNU.
Publisert Sist oppdatert

Bemanningsselskapet Adecco har siden 2011 utlyst sommerjobb som konsernsjef i selskapet. Amalie Holt (22) fra Bærum blir konsernsjef sommeren 2015. Hun er i ferd med å utdanne seg til petroleumsingeniør på NTNU.

I beskrivelsen av seg selv skriver hun:

"Det jeg vil mest av alt er en bedre og mer rettferdig verden. Det er et mål jeg ikke kommer til å oppnå. Mens jeg ikke oppnår en bedre verden, vil jeg jobbe steinhardt for alt jeg tror på. Det er selvsagt naivt. Jeg tror likevel at om vi alle orker å være litt naive, og klamre oss til vår egen tro på at alt kan bli bedre, vil det i seg selv være forskjellen på å bety noe og å forsvinne i det grå."

Dette er andre gang på rad at vinneren er fra Bærum, uteksaminert fra Valler videregående skole og student ved NTNU.

Indøk-studenten Dunja Matanovic danket ut 16 000 andre søkere. I 2013 var det BI-studenten Assad Abbas som ble konsernsjef for sommeren. Året før var det Børge Nyborg fra Copenhagen Business School som stakk av med seieren, mens i 2011 var det Kine Stirler Alm fra Queen Mary University of London.

- Mesteparten av tiden var den virkelige konsernsjefen til stede, og kunne gi meg oppfølging. Jeg deltok på alle de daglige driftsmøtene, som bedriften i hovedsak blir ledet gjennom, sa Matanovic til Adresseavisen etter fullført sommerjobb i fjor høst.

Hun fortalte om interesse fra bedrifter og enkeltpersoner, samt invitasjoner til forskjellige konferanser i etterkant av sommerjobben.

Etter en omfattende søknadsprosess med tester vurderes 10 finalister av en jury bestående av Adeccos konsernsjef og andre representanter fra Adeccos ledelse. Sammen velger de ut den som får sommerjobben som konsernsjef. Lønna for en måneds arbeid er 100 000 kroner.

En stor del av konkurransen profileres i sosiale medier.

Konkurransen har fått stor oppmerksomhet siden oppstarten, og Adecco har også måttet tåle kritikk for å bruke søkerne som reklameskilt.

LES DEBATTINNLEGGET: Flest "likes" - ansatt?