NTNU kan bruke muskler slik at Elgeseter blir en attraktiv bydel

Argumentet om at miljøet er for dårlig for campusutbygging på grunn av stor trafikk, er å snu saken på hodet, skriver sivilarkitekt Trond E. Skjefstad.

Biler i full fart inn mot byen. I dag er Elgeseter gate hovedinnfartsåre inn til byen og det ønsker rådmannen at den fortsatt skal være.

Elgeseter er en del av sentrum, bykjernen. «En by som ingen ainnen» ja, men hva er byen? Mye av Trondheim er ikke by, til tross mange innbyggere. Byer har gater, kvartaler, torg og plasser, fellesfunksjoner, institusjoner og symboler. Den bymessige delen av Trondheim, bykjernen, er områdene Elgeseter, Øya, Ila, Midtbyen, Bakklandet/Pappenheim, Rosenborg/ Møllenberg, Lademoen/Buran/Voldsminde. Brattøra blir det kanskje. Nyhavna er planlagt regulert med kvartaler og plasser, der blir det by, om havna vil.

Elgeseter, Voldsminde /Lademoen, deler av Ila og Prinsens gate og deler av Midtbyen er ille belastet av biltrafikk. Byen forsimples, bygninger forfaller, folk plages av støv og støy. Slik kan vi ikke ha det. Framtida krever en radikal transportpolitikk for bykjernen.

Midtbyen slikter. Nå vil eiendomsselskap og andre ha deler av campus i Midtbyen for å få mer salg og mer sosialt liv. Dette hjelper neppe Midtbyen; studenter og lærere handler, spiser og går på kafé i og utenfor bykjernen som andre folk. Dette hjelper heller ikke Lademoen eller Elgeseter. Der må trafikken bort og attraktive virksomheter gis rom for utvikling. På Lademoen peker pila oppover, det gror. Der greier folk det selv, flere aktiviteter kommer når miljøgata blir gjennomført, som lovet

På Elgeseter må trafikken drastisk ned. Argumentet om at miljøet er for dårlig for campusutbygging pga stor trafikk er å snu saken på hodet. NTNU kan bruke muskler på Elgeseter; ta i bruk gamle hus, bygge nytt, være pådriver for nye løsninger. Bygging av Universitetsklinikken på Øya var et vesentlig element i arbeidet med en samlet campus. NTNUs bygningsmasse for en samlet campus, rundt 120 – 130.000 m2, er omtrent halvparten av St. Olavs Hospital, (uten psykiatrisenter). Utbyggingens begrensede, men særs viktige effekter; oppgradering av områder, impulser fra nytt i gammelt, servicebehov, nye boligformer, ”grønne bygg” osv kan gi muligheter vi i dag bare aner. NTNU kan bidra til at Elgeseter blir en attraktiv, levende bydel. Da må trafikken bort. Tenk langt, tenkt helt til mål.

NTNU på Kalvskinnet? Universitetet er der, og blir der. Men Leütenhaven, indrefiléen, hører alle til. Der kommer det nye Trondheim Konserthus, med en vakker festplass på deling med teateret.

Dette innlegget ble først publisert i Adresseavisen