Streikefare:

Slik rammes sektoren av en eventuell streik

Ved midnatt går fristen for meklingen i lønnsoppgjøret i staten ut. Kommer ikke partene til enighet blir det streik fra fredag morgen.

Oslomet er et av universitetene som vil bli rammet ved en eventuell streik.

- En eventuell streik vil merkes godt. Våre medlemmer gjør viktige samfunnsoppgaver, som etterforskning og undervisning. En konflikt vil for eksempel kunne få konsekvenser for eksamen og sensur ved universitetene i Oslo, Bergen og Bodø, sier forhandlingsleder i Unio stat, og leder for Forskerforbundet, Guro Elisabeth Lind i en pressemelding.

Ved midnatt går fristen for meklingen mellom staten og arbeidstakerorganisasjonene ut. Blir ikke partene enige tar Unio, som inkluderer blant andre Forskerforbundet, ut 1000 medlemmer i streik fra fredag morgen. Dette inkuderer blant annet ansatte ved Nord universitet, Oslomet, Universitetet i Oslo, Høgskulen på Vestlandet og Universitetet i Bergen.

Også fagforeningen Ys Stat varsler at de kommer til å ta ut medlemmer i streik fredag om de ikke kommer til enighet. Totalt er 250 medlemmer ansatt i departementene og på Oslomet på listen over medlemmer som blir tatt ut i et første streikeuttak.

- I første fase av en eventuell streik ønsker vi å ramme tredjepart minst mulig, men det er klart at en eventuell streik ved Oslomet vil kunne få konsekvenser også for studentene, sier YS Stat-leder Pål Arnesen i en pressemelding.

Det største uttaket er det dog LO Stat som står for, med over 2000 medlemmer i første uttak om det skulle bli streik. LO Stat inkluderer blant annet Norges Tjenestemannslag som blant annet organiserer en stor del av de administrativt ansatte ved universitetene.

Ifølge Fri Fagbevegelse vil LO Stat ta ut 394 medlemmer ved Oslomet og 422 medlemmer ved Universitetet i Oslo dersom det blir streik fredag morgen.

Partene har sittet til mekling siden tirsdag 21.mai etter at forhandlingene brøt sammen da april ble til mai. Det er spørsmål knyttet til lønn og pensjon som er de store stridspunktene i forhandlingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.