Korona:

Ekstra studieplasser gir NTNU 50 millioner i økte bevilgninger

Regjeringen foreslår 464 ekstra studieplasser til NTNU i revidert nasjonalbudsjett. Det gir klirrende mynt i kassen.

- Det er ingen dråpe i havet. Det vi får hvis forslaget vedtas, er fullfinansierte studieplasser, og det er veldig fint for oss, fastslår økonomi- og eiendomsdirektør Frank Arntsen.
Publisert

I revidert nasjonalbudsjett for 2020 foreslår regjeringen å opprette 4000 nye studieplasser ved norske universiteter og høyskoler.

Under NTNUs styremøte i mai sa økonomi- og eiendomsdirektør Frank Arntsen at det er viktig for NTNU å få nye studieplasser, og at det er den viktigste finansieringskilden. Mandag ble det klart at 464 av studieplassene er foreslått lagt til NTNU. Så hvor mye betyr egentlig det i kroner og øre?

- Hvis en ser på basisbevilgningen betyr 464 nye studieplasser en økning på nesten 24 millioner i 2020, og helårseffekten for studieåret blir på nesten 50 millioner, sier Arntsen.

I tillegg kommer resultatbevilgningen etter hvert som studenter leverer studiepoeng og avslutter gradene sine.

- Det er ingen dråpe i havet. Det vi får hvis forslaget vedtas, er fullfinansierte studieplasser, og det er veldig fint for oss.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Taper penger

Tidligere er det kjent at koronasituasjonen fører til store inntektstap for NTNU.

I et notat som ble lagt frem for styret i mai i år ble økte kostnader og tapte inntekter estimert til et sted mellom 144 og 324 millioner kroner.

Samtidig ville det også være endel besparelser, spesielt knyttet til reise og drift, noe som gjør at det endelige korona-resultatet er estimert til å havne et sted rundt 100 millioner røde minuskroner.

Skuffet over medisin-tall

Med 464 foreslåtte plasser er det også NTNU som får den største andelen av plassene i revidert nasjonalbudsjett, selv om de på forhånd hadde varslet at de kunne ta imot omtrent dobbelt så mange studenter.

Da antallet plasser ble klart var beskjeden fra NTNU at de var fornøyde med tildelingen, med et unntak:

- Innen medisin fikk vi bare halvparten av plassene vi ba om. Det er skuffende, sa prorektor for utdanning Berit Kjeldstad til Universitetsavisa.

De neste på listen er Universitetet i Tromsø med 372 nye studieplasser og Oslomet med 326 plasser.

De 4000 ekstra plassene kommer som en direkte konsekvens av korona-pandemien. Usikkerheten har gjort at mange flere nå søker seg til høyere utdanning, og det var derfor regjeringen i starten av mai lekket nyheten fra revidert statsbudsjett.

Rekrutteringsstillinger

I tillegg til studieplassene foreslår også regjeringen å bevilge midler til 250 rekrutteringsstillinger.

– I årene som kommer trenger vi flere smarte hoder som kan finne nye løsninger på nye utfordringer. Nye rekrutteringsstillinger bidrar til at flere får en fot innenfor akademia og at vi opprettholder den langsiktige forskningsaktiviteten. Det skal også bidra til å bygge fagmiljøer, og styrke satsingen på forskningsbasert utdanning, sa fagstatsråd Henrik Asheim da tallene ble presentert.

Også når det gjelder rekrutteringsstillingene er det NTNU som kommer ut på topp med 29. Universitetet i Tromsø får 23 og Oslomet 20, dersom regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett vedtas.

Men ikke alle synes det er en god idé. Forskerforbundet har kritisert forslaget og mener dette er feil tidspunkt å bruke penger på rekrutteringsstillinger på.

- Det tar jo tre år for en stipendiat å kvalifisere seg for undervisning, så det er merkelig å argumentere for at disse stillingene vil være et godt tiltak for å møte studentveksten vi opplever nå, har Guro Elisabeth Lind, leder av Forskerforbundet, tidligere uttalt.