Disse skal lede de nye historieinstituttene

NTNU har i dag ansatt to nye instituttledere etter delingen av Institutt for historiske studier.

Institutt for historiske studier er historie og i dets plass har Institutt for moderne samfunnshistorie og Institutt for historiske og klassiske studier dukket opp. Nå er det klart hvem som skal lede dem.

Artikkelen er oppdatert 16.15. Begge instituttlederne er intervjuet.

Karl Erik Haug og Jan Frode Hatlen er i dag ansatt som nye instituttledere på Institutt for moderne samfunnshistorie(IMS) og Institutt for historiske og klassiske studier(IHK) ved NTNU.

De to tar med det fatt på oppgaven med å få historie-miljøet ved NTNU tilbake på rett kjøl etter at årelanger konflikter til slutt førte til at Institutt for historie ble delt i to i fjor høst.

- Vi har nå nådd en milepæl i arbeidet med å etablere og konsolidere de to historieinstituttene. Delingen i fjor høst var nødvendig for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for medarbeidere på de to instituttene. Våren har blitt brukt til å bygge to nye institutt og utvikle strategier for IHK og IMS. Jeg ser frem til å samarbeide med de to nye instituttlederne og ønsker å takke Frøland og Opsahl for innsatsen de har lagt ned i oppstarten av de to nye instituttene våre, sier dekan Anne Kristine Børresen i en pressemelding.

- Jeg er svært fornøyd med at vi nå har fått ansatt nye instituttledere, sier styreleder ved humanistisk fakultet, Kjersti Fløttum i pressemeldingen.

Haug er historieprofessor og nåværende forskningsleder ved Luftkrigsskolen. Hatlen er førsteamanuensis i historie ved NTNU og merittert underviser.

- Jeg er glad for at vi har fått godt kvalifiserte søkere til stillingene og at ansettelsen skjer etter en enstemmig innstilling, sier styrelederen.

Vil se framover

- Min første og viktigste oppgave nå er å bidra til at ansatte har et godt arbeidsmiljø, en fin arbeidsplass å gå til, sier nyslått instituttleder ved Institutt for historie og klassiske studier (IHK), Jan Frode Hatlen til Universitetsavisa minutter etter at ansettelsene ble bekjentgjort.

Ikke overraskende betoner Hatlen viktigheten av å rette blikket framover når de to instituttene i det som utgjorde IHS, nå skal starte arbeidet med det faglige arbeidet innenfor de nye organisatoriske rammene.

- Nå er det tida og veien. Jeg tror vi alle ser fram til å sette alle kreftene inn i forskning og undervisning.

- Hvordan ser du på det å samarbeider med kolleger ved søsterinstituttet på faglig og organisatorisk plan framover?

- Det samarbeidet er allerede godt i gang. Vi har mye å jobbe sammen om. Den senere tids politiske tumulter verden over forteller, om noen skulle være i tvil, hvor viktig historien er. Den er med oss hele tida. Man behøver historiske studier mer enn noensinne. Vi besitter den faglige kompetansen, fra kulturminne og arkeologi, til klassisisme, historiedidaktikk og moderne historie, samt alt imellom. Å bearbeide historien behøves for bedre å forstå hva som skjer nå, og hvordan vi skal forholde oss til fortiden, sier den ferske instituttlederen.

- Jeg kan ikke la være å spørre: Dere ved instituttet, og søsterinstituttet, har deres egen historie å bearbeide?

- Vi er som sagt godt i gang. Samarbeidende organ er etablert, og samtalene er gode og ryddige, sier Jan Frode Hatlen.

LES OGSÅ: Disse ville bli instituttledere

- Kjenner fagmiljøet godt

Hatlens kollega Karl Erik Haug, som skal lede Institutt for moderne samfunnshistorie (IMS), kommer fra en stilling ved Luftkrigsskolen.

- IHS har vært ridd av konflikter i mer enn fem år. I hvilken grad er det en fordel å komme til en slik lederstilling utenfra?

- At jeg ikke har vært en del av personkonfliktene der, ser jeg på som en åpenbar fordel. Samtidig kjenner jeg fagmiljøet rimelig godt, vil jeg si – jeg satt i Instituttstyret tidlig i tiåret, og jeg satt i Programrådet ved IHS helt fram til det ble oppløst. Videre har jeg hatt undervisningsansvar for et masteremne, så jeg vil si at jeg kjenner fagmiljøet forholdsvis godt, sier Haug.

Haug er gift med Monica Rolfsen, dekan ved Fakultet for økonomi. Rolfsen også sittet i dette instituttstyret. De to satt der ikke samtidig.

Instituttlederen ved IMS betoner, i likhet med Hatlen, betydningen av å sørge for at ansatte har et godt arbeidsmiljø ved instituttet. Uten det får man lite til.

- Hvordan skal dere få det til?

- Ett ord: Tillit. Det er ikke noe du kan kreve, det er noe du må skape. Det er det vi skal gjøre nå, sier Karl Erik Haug.

Av det kuriøse slaget, så var Haug en av dem som nylig havnet på en russisk liste, der det ble påstått at 12 nordmenn og svensker hadde drevet trening av de væpnede styrkene i Ukraina.

Forsvarsdepartementet rykket ut og kalte påstandene et klassisk forsøk på desinformasjon.

LES OGSÅ: Dro på studietur, ble anklaget for å være krigsforbrytere

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kjersti Fløttum
Merittert underviser: Jan Frode Hatlen.
Forsvaret