Svindlere etterlignet Anne Borgs e-post

Mandag ble flere ansatte ved NTNU utsatt for et svindelforsøk via e-post.

I 2016 var det daværende rektor Gunnar Bovims navn som ble misbrukt i et forsøk på svindel. Mandag skjedde det samme med rektor Anne Borg.

Nå ber universitetet alle ansatte være på vakt og varsle om de fatter mistanke, skriver Innsida.

Svindelforsøket, kalt «whaling» gikk ut på at svindlerne forsøkte å forfalske e-postadressa til rektor Anne Borg. Hensikten var å lure penger fra ansatte. Lignende forsøk har også tidligere skjedd ved Universitetet i Tromsø og Universitetet i Stavanger. Tidligere rektor Gunnar Bovim ble utsatt for noe lignende i 2016.

LES OGSÅ: Gunnar Bovim forsøkt svindlet på nettet

Innsida beskriver svindelforsøket slik:

«Den nye serien med e-postsvindlere sender fra gmail-kontoer som ligner rektorenes interne e-postadresse. De ber så ansatte om å legge ut for gavekort som skal sendes ut på kort varsel. Ved universitetet i Stavanger ble ansatte bedratt for opptil 6000 kroner gjennom samme svindel. Dette kommer som det nyeste forsøket i en lang rekke ulike svindelforsøk rettet mot universiteter og høyskoler.»

Seksjon for digital sikkerhet rakk i tide å hindre at svindlerne fikk penger fra de ansatte. Likevel oppfordrer nå NTNU alle om å være årvåkne for mistenkelige e-poster framover.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.