Gunnar Bovim forsøkt svindlet på nettet

I påska ble NTNU-rektorens epostadresse forsøkt brukt til nettsvindel.

Gunnar Bovim. NTNU, styremøte 15. februar 2016

Bovim forteller dette selv i sin blogg. Der konstaterer han at NTNU stadig er utsatt for angrep på informasjonssikkerheten. Det vil si digitale angrep, der målet er å stjele penger, informasjon eller begge deler.

Målrettede eposter

«Min epostadresse ble for eksempel brukt til forsøk på nettsvindel, gjennom målrettede eposter til betrodde medarbeidere. Heldigvis var de som ble utsatt for forsøket, årvåkne nok til å ikke bite på svindelen, men i stedet varsle rette vedkommende om hva som var på gang», skriver han.

Rektorens mener økt årvåkenhet er veien å gå. Han understreker at man ikke skal gå rundt å engste seg, men at økt internasjonalisering krever at også ansatte og studenter ved NTNU må bli mer bevisste og oppmerksomme.

LES OGSÅ: Gunnar Bovims blogg om beredskap

Ulykke og terror

Bovim varsler også at det i nær framtid blir en grundig gjennomgang av bereskapsplanen, for å se om den er forberedt på den «nye» virkeligheten.

Bloggen til Bovim handler først og fremst om de siste tragiske hendelsene: Bussulykka i Spania, der passasjerene var utvekslingsstudenter, og terroren som rammet Brussel. Da oppstod det også frykt for at NTNU-ansatte kunne være berørt, noe som ikke var tilfelle.