Bombarderer universitetene med krav om faste jobber

En kampanje fra Forskerforbundet har ført til at det foreløpig er sendt over 26 000 eposter til norske universiteter og høyskoler med krav om flere faste stillinger for forskere.

- Den høye bruken av midlertidige stillinger i akademia har vært en utfordring lenge, sier leder Guro Lind i Forskerforbundet.

I skrivende stund har norske universiteter og høyskoler, samt Folkehelseinstituttet og Oslo universitetssykehus, mottatt 26 685 eposter med tittelen «Gi forskerne flere faste stillinger».

Eposten som sendes ut er denne:

«Hei,

Om lag hver femte forsker ved universiteter og høyskoler i Norge står uten fast jobb. Dette er forskere som skal løse de største oppgavene samfunnet vårt står overfor. Men de største problemene løses ikke på korte kontrakter.

Jeg oppfordrer dere til å gi forskerne faste stillinger, så de raskere kan finne svarene vi alle venter på!»

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UH-sektoren er versting

Forskerforbundet skriver på kampanjesiden at én av fem forskere er midlertidig ansatt, og at dette gir utrygghet for forskerne og lavere kvalitet på forskningen.

Forbundet viser til at norsk arbeidsliv totalt sett hadde cirka ni prosent midlertidig ansatte i 2018, mens UH-sektoren er en versting med en andel på 18,3 prosent.

- Den høye bruken av midlertidige stillinger i akademia har vært en utfordring lenge. Vi har jobbet med det i mange år. Denne kampanjen er et forsøk på en litt annen vinkling. Folk får sagt fra selv, sier leder Guro Elisabeth Lind i Forskerforbundet.

Kampanjen har pågått siden nyttår og avsluttes i disse dager. Lind er godt fornøyd med oppslutningen.

- Statsråd Iselin Nybø har vært tydelig på at midlertidigheten skal ned, og nå har vi også folkets stemme. Den store oppslutningen er en unison og sterk stemme fra folket, sier Lind.

LES OGSÅ: Aaslestad tror universitetene kan få problemer med rekrutteringen

Mener institusjonene ikke jobber målrettet nok

Forskerforbundet har ikke oversikt over hvor mange som har sendt ut epost, ettersom 26 000 eposter ikke betyr at like mange har engasjert seg. Løsningen på kampanjesiden er slik at dem som har valgt å si ifra har kunnet sende epost til alle de 23 opplistede institusjonene samtidig. Lind sier at mange har benyttet seg av denne muligheten.

- Hva skal dere bruke resultatet av kampanjen til?

- Kampanjen har hatt en verdi i seg selv. Samtdig er den et fint virkemiddel i det videre politiske arbeidet. Vi vil også bruke resultatene inn mot virksomhetene som står på lista for å motivere dem til å fortsette arbeidet med å få ned midlertidigheten, sier hun.

Lind mener at det at det ikke har blitt noen forbedring i midlertidighetstallene fra i fjor, tyder på at institusjonene ikke jobber målrettet nok med problematikken.

Forskerforbundet påpeker at hvis postdoktor- og stipendiatstillinger legges til i beregningen er andelen midlertidige opp mot 50 prosent.