Krisepakke gir studentene noe stipend

- Det er et stort steg i riktig retning, sier Marte Øien, leder av norsk studentorganisasjon (NSO).

Etter lange forhandlinger skal partene ha blitt enige i 2-tida i natt. Studentleder Marte Øien er glad for at Stortinget har forbedret studentstøtta.

Saken er oppdatert

Det skal nå være flertall for at studentene kan motta en tredel av krisestøtta som stipend og ikke utelukkende i form av lån som opprinnelig foreslått.

Partiene har blitt enige om å legge en studentmilliard inn i krisepakka. Det skal sikre at omtrent en tredel av det ekstra lånet til studentene, kan omgjøres til stipend.

Fornøyd studentleder

– Dette vedtaket viser at Stortinget og regjeringen anerkjenner at studenter er i en vanskelig situasjon og tar denne situasjonen på alvor, sier studentlederen.

Slik NSO forstår forslaget Stortinget har blitt enig om, gis norske studenter, som har mistet inntekten sin, mulighet til få et lån fra Lånekassen på totalt 26 000 kroner, der stipendandelen vil utgjøre mellom 30-40 prosent.

– Vi er glad for at Stortinget har lyttet til våre innspill om at arbeidstakere som også er studenter, må få bedre støtteordninger i denne situasjonen, enn de har i dag, sier Øien i ei pressemelding.

- Ikke optimalt

– Jeg er glad for at vi kan vedta en studentmilliard, hvor vi omgjør en del av det lånet regjeringen har sagt at studentene skal få, til stipend, sier SVs Kari Elisabeth Kaski.

Avtalen mellom regjeringspartiene og opposisjonen innebærer at det brukes én milliard kroner på å gjøre om ekstralån til stipend, mot dokumentert inntektsbortfall. Å gjøre om alt ville imidlertid kostet omkring tre milliarder kroner.

– Det er en stor seier at vi gikk fra 0 til godt over 30 prosent stipendandel, selv om det ikke er en optimal løsning, sier Arbeiderpartiets Torstein Tvedt Solberg.

- Fortsatt usikkerhet

Studentleder i Industri Energi, Michal Jan Warecki, mener det er rom for forbedring,

– Alle andre arbeidstakere får dekket 20 dager med full lønn før de går over på dagpenger, noe studenter ikke får tilbud om. I tillegg er situasjonen ennå usikker for 1 av 5 studenter, de som ikke har søkt eller kan søke om støtte frå Lånekassa, sier Warecki i ei pressemelding.

Heve folks kompetanse

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er fornøyd med at det kommer flere ny tiltak nå for kompetanseheving og karriereveiledning.

- På kompetansesiden er mange av LOs innspill fulgt opp. Jeg håper imidlertid at vi kan få en ytterligere konkretisering av tiltakene som kan heve folks kompetanse. LO har spilt inn en rekke konkrete tiltak, som videreutvikling av bransjeprogram, ekstra satsing til fagskoler og tiltak for å styrke grunnleggende ferdigheter, sier LO-lederen i ei pressemelding.

Stor misnøye med forrige krisepakke

– Dette er utrolig skuffende, og ingen krisepakke, slik jeg ser det, var Åste Hagerups spontane reaksjon da forrige krisepakke ble lagt fram. Hun er leder for Studenttinget NTNU.

I et opprop skrev 10 organisasjoner at de forventer en støtteordning, og ikke en låneordning, for dem som taper inntekten sin.

- Umusikalsk, var statsråd Henrik Asheims karakteristikk av studentenes protester.

- Jeg tror studentene skal tenke gjennom hvor musikalsk reaksjonene deres er med tanke på hvor mange mennesker som har så store utfordringer, sa han i et intervju med UA.

De opprinnelige tiltakene innebar at studenter vil få utbetalt stipend og lån for resten av semesteret sammen med utbetalingen for april. Dette utgjør for de fleste 27.550 kroner.

I tillegg får de som har mistet arbeidsinntekt på grunn av korona-krisen mulighet til å ta opp et ekstra lån på 26.000 kroner fra Lånekassen.

Tiltakspakka skal vedtas på Stortinget tirsdag ettermiddag.