QR-kode:

Umulig å vite hvor stor andel som registrerer seg

Kommunen vil gjerne vite hvor stor andel av studentene som registrerer seg. – Ikke mulig å finne ut foreløpig, sier prorektor for utdanning, Marit Reitan.

NTNU har i dag ikke hjemmel til å beordre studentene å registrere seg med QR-kode, forteller prorektor Marit Reitan.

Universitetsavisa har skrevet om at langt flere studenter nå registrerer seg med QR-kode. Dermed blir det lettere å gjøre smittesporing dersom det skulle oppstå koronasmitte på campus.

Prorektor for utdanning, Marit Reitan, sier hun mener utviklingen er svært gledelig.

– Vi har gjort en stor innsats for å forenkle måten studentene registrerer seg på, med å lime på QR-koder på hver plass. Vi har også tatt en rekke grep for å minne studentene om å registrere seg og å kommunisere hvorfor det er så viktig å bruke systemet. Det ser ut til at disse tiltakene har hatt effekt, sier Reitan.

Data kun til smittesporing

Kommuneoverlege Tove Røsstad har tidligere sagt til UA at kommunen gjerne vil vite hvor stor andel av studentene som registrerer seg.

– Burde dere utarbeide tall for hvor stor andel av studentene som registrerer seg?

– Det er per i dag ikke mulig. Vi har svært strenge personvernrutiner for Check-In-data. De dataene som legges inn skal kun brukes til smittesporing, forteller Reitan.

Dataene kan heller ikke brukes til statistiske formål, som å sjekke hvor mange som er registrert i hver enkelt forelesning.

– Vi er i ferd med å utvikle en IT-løsning som skal gjøre det mulig å få ut anonyme tall for enkeltforelesninger fra Check-In. Da kan vi ta stikkprøver av hvor mange som er til stede i en forelesning og sammenligne med tallet på studenter som har registrert seg i Check-In, sier Reitan.

Kommunene kan pålegge registrering

– Vurderer dere å pålegge studentene obligatorisk registrering?

– NTNU har i dag ikke hjemmel til å beordre studentene å bruke Check-In-systemet. Kommunene har anledning til å pålegge oss dette, med hjemmel i smittevernloven. Vi er i dialog med Trondheim kommune om et eventuelt pålegg, men både vi og kommunen ønsker i første omgang å prøve å komme i mål uten bruk av tvang, sier Reitan.

Hun sier NTNU vil fortsette med målbevisst kommunikasjon mot studentene og videreutvikling av registreringssystemet, for å få flere til å registrere seg.