Forpliktet til sanksjoner mot Iran, Nord-Korea, Taliban og Al-Qaida

Fra nyttår fikk UDI myndighet til å avslå enkelte oppholdssøknader direkte. Justis- og beredskapsdepartementet følger med på «iranersaken» og vurderer regelverket fortløpende.

Justis- og beredskapsminister Anders Anundsen med den nye politiske ledelsen i departementet i bakgrunnen. Fra venstre André Kolve, Vidar Brein-Karlsen og Himanshu Gulati. Departementet vurderer fortløpende endringer i regelverket rundt eksportkontrollen.
I mai fikk Hamideh Kaffash (t.v.) og Babak Khalaghi beskjed om at de ikke får innvilget midlertidig oppholdstillatelse i Norge. NTNU-stipendiatene føler at de blir diskriminert fordi de er født i Iran. Saken ble anket og Kaffash har nå fått beskjed om at UDI ikke tar anken til følge.
Kaffash og Khalaghi har hatt en form for oppholdstillatelse som kalles «early work start» i påvente av den midlertidige oppholdstillatelsen. De sier de ikke har hatt noen grunn til å tro at de skulle få avslag.
Etter å ha ventet over et halvår på svar fra UDI, fikk Mahdi Ghane i slutten av februar avslag på søknaden om oppholdstillatelse.

Justis- og beredskapsdepartementet sier de har tillit til at PST og utlendningsforvaltningen utfører sine oppgaver på en tilfredsstillende måte.

NTNU-stipendiatene Hamideh Kaffash og Babak Khalaghi har sammen med en tredje iransk stipendiat ved NTNUs Institutt for materialteknologi nylig fått beskjed av UDI om at de ikke får innvilget midlertidig oppholdstillatelse i Norge.

Dette er de siste eksemplene i rekken av iranere som blir nektet opphold på grunnlag av utlendingsforskriftens paragraf 6-35, første ledd. Den omhandler blant annet forbud mot overføring av sensitiv teknologi til Iran.

Ny bestemmelse i utlendingsforskriften

NTNU og iranerne anket avgjørelsen i forrige uke. Saksbehandlingstiden skal være fire uker.

LES SAKEN HER: NTNU har anket utkastelse av iranere
LES OGSÅ HER: Iranske stipendiater kastes ut
LES OGSÅ: SV forfølger iranersaken

Universitetsavisa har sendt en rekke konkrete spørsmål til departementet, blant annet om saksbehandlingstiden for oppholdstillatelse for iranske studenter og stipendiater.

Justis- og beredskapsdepartementet svarer at de «ønsker selvsagt at alle søknader skal behandles så effektivt og raskt som mulig i utlendingsforvaltningen». De viser til at det ble gitt en ny bestemmelse i utlendingsforskriften om at søknader om arbeid og studier som berører eksportkontrollhensyn, kan avslås av UDI direkte. Dette hadde virkning fra 1. januar i år.

Mener PST henger fast i fortida

Norges fremste ekspert på Iran, Sverre Lodgaard, mener PSTs holdning og de stadige utvisningene av iranske forskere har blitt en belastning for forholdet mellom Iran og Norge.

Den tidligere lederen for Norsk Utenrikspolitisk Institutt (Nupi) har de siste årene særlig arbeidet med forholdet mellom USA, Iran og Israel. Lodgaard synes det virker som om PST henger fast i fortida.

- De bør lytte til de faglige vurderingene til NTNUs ansatte, mener Lodgaard, som er en av Norges fremste eksperter på Irans atomprogram.

LES SAKEN HER: Mener iranersakene er blitt en belastning

Forpliktet til sanksjoner

Den nye bestemmelsen i utlendingsforskriften gjelder også når det er nødvendig for å gjennomføre vedtak fra FNs Sikkerhetsråd, ifølge Justisdepartementet. Dette omfatter blant annet sanksjoner mot Iran, Nord-Korea, Taliban og Al-Qaida, som Norge er forpliktet til å gjennomføre. Justis- og beredskapsdepartementet mener saksbehandlingsrutinene var mer omstendelige tidligere.

- Å slå Iran i hartkorn med Nord-Korea er helt håpløst, sier Lodgaard.

UDIs vedtak om oppholdstillatelse i saker som omfattes av eksportkontrollen skal fattes på grunnlag av vurderinger fra PST eller Utenriksdepartementet. Dersom UDI mener anbefalingene ikke bør legges til grunn, skal saken forelegges Justis- og beredskapsdepartementet for vurdering.

Departementet opplyser om at de følger med på praksisen, og at de har en løpende vurdering for behov for endringer i regelverket.

LES OGSÅ: Mahdi Ghane reiser til Iran
LES OGSÅ: NTNU vil diskutere iranere med sin eier