Abelias tre råd til bedre praksis

Arendal: La studentene ta del i viktig strategisk arbeid. Det er et av tiltakene Abelia og deres medlemsorganisasjoner mener kan gjøre praksis bedre.
Abelias Ingrid Somdal-Åmodt Vinje la tirsdag frem tre punkter til bedre praksis som de har utarbeidet sammen med sine 2100 medlemsbedrifter. 

Abelias Ingrid Somdal-Åmodt Vinje la tirsdag frem tre punkter til bedre praksis som de har utarbeidet sammen med sine 2100 medlemsbedrifter. 

- Undersøkelsene vi gjennomfører hos våre medlemsbedrifter viser at de uteksaminerte studentene er veldig flinke, men de er alt for teoretiske, sa Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, leder for utdanning og forskning i Abelia tirsdag.

Hun innledet Abelias arrangement «Heltidsstudenten - illusjonen som brast» med å legge frem tre punkter for bedre studentpraksis som de har utarbeidet sammen med sine 2100 medlemsbedrifter.

- Vi får tilbakemeldinger på at det å møte den virkelige verden er som en nakkesleng. Disse punktene er en oppskrift for å hindre nakkeslengen, sa hun videre.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: UiO har kuttet 7000 studieplasser på 23 år for å gi bedre oppfølging og mer praksis til studentene
LES OGSÅ: Nokut-rapport om studenter i praksis: - Lotteri og flaks
LES OGSÅ: - Studentene må bli mer bevisste på hva de kan brukes til


Her er de tre punktene:

1. Status og kvalitet på praksis må økes.

«Det må bli større samsvar mellom behovene i arbeidslivet og studieplasser. Arbeidslivet må derfor få mulighet til å gi innspill til hva slags studiere det er behov for og hva de skal inneholde» skriver Abelia under punkt en.

De mener det bør vurderes en egen karrierevei for ansatte som bruker mye tid på praksisveiledning, og at ordningen må få høyere status både hos utdanningsinstitusjonene og bedriftene.

2. Det må være en nasjonal tilnærming til praksis.

Videre mener de at alle studenter må få tilbud om studiepoenggivende praksis som del av studiet, og at det må etableres piloter for å finne beste praksis for dette.

«Det må etableres ene nasjonal praksisportal og flere nasjonale samarbeidsfora mellom partene i arbeidslivet og universitets- og høyskolesektoren» skriver Abelia videre i presentasjonen.

3. Det må legges til rette for at praksis fungerer som en læringsarena.

Under det siste punktet vektlegger Abelia at det må være et samsvar mellom praksis og læringsmål, og at studenten i likhet med andre ansatte må få ta del i bedriftens kurs- og opplæringstilbud.

«Det betyr også at studentene må få tilbud om interessante og strategisk viktige oppgaver på praksisplassene» skriver Abelia.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Rapport:

Nesten 1 av 4 undervisningsansatte melder om svekket IT-sikkerhet i hjemmekontor

Flere ansatte i hjemmekontor melder om svekket IT-sikkerhet som følge av at jobben måtte gjøres hjemmefra. Undervisningsansatte er nesten i toppen av listen.

Rambøll og C.F. Møller signerer kontrakt for campussamling

Selskapene får ansvar for programmering og prosjekteringstjenester til NTNU campussamling, sier Statsbygg i en pressemelding.

Kronikk:

Bør være obligatorisk for alle studenter å gjennomføre kurs i formidling

Forskere skylder samfunnet å formidle forskningen sin på en god, forståelig måte. Dessverre er det alt for få universiteter som tilbyr kurs i formidling.