UiB-rektoren vil bli NTNUs nye rektor

- Jeg har hatt det så gøy i denne jobben

Seks år som UiB-rektor er ikke nok: Dag Rune Olsen søker stillingen som rektor ved NTNU. - Jeg har hatt det så gøy. Jeg fortsetter gjerne i en slik jobb noen år til.

Dag Rune Olsen har lyst til å bli rektor ved NTNU.

(Saken er utvidet med intervju med Olsen)

Det var Khrono som først omtalte saken.

NTNU er på utkikk etter ny rektor etter at Gunnar Bovim overraskende trakk seg etter å ha innledet et forhold med campus-direktør Merete Kvidal. Anne Borg er inntil videre konstituert som rektor.

Både Borg og dekan Monica Rolfsen var raskt ute med å fortelle at de har en rektor i magen og søker stillingen. Nå kommer altså en annen sterk søker på banen: Dag Rune Olsen. Han er valgt som rektor ved Universitetet i Bergen fram til 2021.

LES OGSÅ: Disse nevnes som mulige rektorkandidater

Ikke bare størrelsen

På det obligatoriske spørsmålet om hvorfor han søker jobben, svarer Olsen ved først å vise til at NTNU er det største universitetet i Norge. Men det er ikke bare størrelsen det kommer an på.

- NTNU har en særlig interessant profil, som breddeuniversitet men med en teknologisk og naturvitenskapelig profil. Så skjer det mye spennende der, med en pågående campussamling og en fusjonsprosess som er strukturelt godt i gang men hvor det gjenstår mye arbeid i å bygge en felles identitet og struktur. Dette fordrer god ledelse.

Vet hva rektorjobben går ut på

- Det mener du åpenbart at du er – hva tenker du at du kan tilføre NTNU som rektor?

- Jeg har solid erfaring som leder på dette nivået, med seks år som rektor ved Universitet i Bergen. Jeg har jobbet mye med prosesser omkring internasjonalisering, utvikling av utdanningskvalitet, og i å lykkes inn mot EU. Gjennom jobben her i Bergen har jeg også lært mye om hvordan man som øverste leder går fram i arbeidet for å forløse skaperkraften som fins blant folk i organisasjonen.

- Du har markert deg som varm tilhenger av valgt rektor. Er det uproblematisk at du nå søker stillingen som ansatt rektor?

- Ja, det vil jeg absolutt si. Jeg mener valg er en utmerket utvelgelsesprosess for en universitetsrektor. Men ansettelse gir også god legitimitet, som jo er det viktige. Uansett prosess må man finne fram til den beste kandidaten.

Ikke tatt skrekken

- Det går en kule varmt ved NTNU til tider, med høy konfliktfaktor ved enkelte institutter. Du lar deg ikke avskrekke?

- Jeg har tillit til at dette blir godt håndtert i organisasjonen. Så tror jeg også det er mer å jobbe med som øverste leder på dette feltet.

- Som du selv sa: Du har vært rektor i 6 år. Går du ikke snart lei?

- Du, jeg har det så gøy her i den jobben jeg har, det mener jeg virkelig. Jeg fortsetter gjerne noen år til med slikt arbeid, sier UiB-rektor, nå også søker til stillingen som NTNU-rektor, Dag Rune Olsen.

LES OGSÅ: Anne Borg vil søke på rektorjobben

LES OGSÅ: Monica Rolfsen ønsker også å bli NTNUs rektor