Det nye sykkelskuret ved Elektrobygget kan sette liv og helse på spill, frykter driftsoperatør Andreas Gjeset. Flere av de ansatte reagerer kraftig på mangelfull informasjon.
Slutt på nedsnødde sykler når skuret kommer.Sølvi W. Normannsen
Bedre sted for et sykkelskur: Bak bilene, langsetter B-blokka, foreslår Andreas Gjeset.Solveig Mikkelsen
Også et mer velegnet sted for sykkelskuret, foreslår Gjeset: Bak Teknisk kybernetikk.Solveig Mikkelsen
Her satt studentene og leste. Nå må de vike plass for garderobe.Solveig Mikkelsen
Ifølge Gjeset hadde verken ansatte eller studenter hørt om plasseringa av sykkelskuret før noen plutselig en dag begynte å merke opp parkeringsplassen.
- Vi som jobber her vet ingenting når folk spør oss hva som skjer. Det var han som trakk opp sperrebånd på parkeringsplassen, som fortalte at det skal settes opp et sykkelskur, forteller han.
- Hva skjer?
At mange ikke helt har fått med seg hva som skjer, får vi bekreftet når vi står på parkeringsplassen, der det framtidige skuret skal være. En bil er på leiting etter parkeringsplass og kommer kjørende mot oss.
- Hva skjer? Det er jo ingen parkering å oppdrive. Hvorfor er dette området avstengt, spør sjåføren som ikke ønsker navnet sitt på trykk.
Gjeset forteller ham om sykkelskuret.
- Hvorfor har vi ikke fått informasjon om dette, sier bilisten oppgitt før han kjører videre.
Vil ha flere syklister
NTNU er i gang med sin sjarmoffensiv overfor nåværende og framtidige syklister. Nå skal disse få nye garderober, nye sykkelstativ og låsbare sykkelskur. Ønsket er at enda flere ansatte og studenter skal få lyst til å sykle til og fra campusene, ikke minst når NTNU på nyåret innfører avgift på parkering.
Fine ord...
Andreas Gjeset, som er lokal vararepresentant for Parat, tok i forrige uke opp mangelen på brukermedvirkning i Lokalt samarbeidsutvalg (LOSAM).
- Det kan godt være at det er informert om dette, men informasjonen har i hvert fall ikke nådd oss. Det snakkes så fint om medvirkning og at de ansatte skal involveres i beslutningene som tas, men når det kommer til stykket er det ikke verdt papiret det er skrevet på, sier han.
Han er temmelig sikker på at hvis NTNU hadde hørt på innsigelsene fra de ansatte i alle avdelinger i Elektrobygget, ville de funnet en annen plassering for sykkelskuret.
Farlig trafikk
Det som først og fremst bekymrer de ansatte, er at skuret vil ligge mellom to traséer for tungtrafikk. Her kommer det store biler for å fylle opp gasstanken, og for å hente søppel. Her er det også varelevering både til Elektro C og D-blokka, og til verkstedet og Internasjonal seksjon.
- Dette er en livsfarlig plassering for et sykkelskur. Hvis dette blir et låsbart skur med vegger, så vil det bli vanskelig for bilistene å se at det kommer noen med sykkel ut derfra, sier han.
Tungvint å levere varer
De parkeringsplassene som nå forsvinner, var tidligere forbeholdt håndverkere som utfører arbeid for NTNU. Han har fått klarhet i at håndverkere ansatt av NTNU nå kan parkere foran inngangsdørene når de skal frakte tunge ting inn i byggene.
- Men NTNU bruker også mye innleide firma. Disse vil nå bli nødt til å parkere lenger unna, og bruker dermed lenger tid på å frakte varene inn i byggene.
Flere egnede steder
Gjeset har mange alternative forslag til hvor sykkelskuret bør være. Han mener for eksempel at arealet langsetter B-blokka mot trappeinngangen til C-blokka er bedre egnet for et sykkelskur. Da blir ikke parkeringsplassene berørt og skuret kommer ikke i konflikt med tungtrafikken i området. Et annet egnet sted, ifølge driftsoperatøren, vil være på baksida av Teknisk kybernetikk,der Setra tidligere var plassert.
Studenter må vike plass
Han stusser også over at nettopp vrimleareaelet i kjelleren på Elektro skal gjøres om til garderobe for syklistene. Her sitter det studenter nesten døgnet rundt og leser. Nå er pulter og stoler fjernet, og studentene må finne seg andre leseplasser.
- Er NTNU bare for syklister eller driver vi utdanning av studenter? spør han.
Han understreker at han ikke har noe imot at syklistene får bedre vilkår på campus, men at han reagerer både på plassering og fremgangsmåte.
- Alle berørte parter bør høres før slike vedtak settes ut i livet, i hvert fall når liv og helse står på spill, slår han fast.