ERC Starting Grant:

Ung NTNU-forsker tildelt viktig stipend

- Å få en sånn anerkjennelse er selvfølgelig helt fantastisk for en ung forsker, sier May-Britt Tessem.

ERC-midlene skal brukes til å forske på prostatakreft: Hvordan skille de aggressive typene fra de mindre aggressive?

Tessem er tilknyttet MR-gruppen på Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk og er tildelt ERC Starting Grant på 1,5 millioner euro for sin forskning på biomarkører for bedre diagnostisering og behandling av prostatakreft.

Ifølge en pressemelding fra NTNU er hun den første personen som får denne tildelingen etter å ha hatt hele sitt karriereløp ved NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Det betyr at folk rundt meg, og også resten av Europa, tror veldig på det jeg gjør og det er voldsomt motiverende for en videre karriere innen forskning, sier Tessem i pressemeldingen.

Stipendet fordeles på fem år, og skal brukes til å finne kliniske, diagnostiske markører for å skille de aggressive fra de mindre aggressive typene av prostatakreft, noe som vil gjøre både diagnose og behandling mer persontilpasset. Dette skal gjøres ved å undersøke vevsprøver fra rundt 1000 pasienter i biobanker ved NTNU og St. Olavs hospital.

«Dette er svært viktig arbeid da det per i dag er mye overbehandling av prostatakreft, med for enkelte svært alvorlige bivirkninger livet ut, samtidig som enkelte svært aggressive typer av prostatakreft overses med dagens diagnoseverktøy og metoder» heter det i pressemeldingen.

Tessem skal samarbeide med forskere fra Maastricht i Nederland, Münster i Tyskland og Sintef i Trondheim i prosjektet.

Forskeren trekker frem langtidsperspektivet som viktig for den videre forskningen da grunnforskning ofte krever lengre tid enn det som er mulig med varigheten på mange av dagens utlysninger.

En av NTNUs sentrale målsettinger, blant annet gjennom NTNU Toppforskning, er nettopp å få flere stipend fra det europeiske forskningsrådet - de såkalte ERC-stipendene.

LES OGSÅ: Startet professorskole i håp om å få drømmejobben

Forsker May-Britt Tessem ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk