Gjesteskribenten

KI, latskap og teknologi: Risikerer vi å utdanne dårligere studenter?

- Det finnes ingen snarveier til å få god kunnskap. Denne ukens gjesteskribent Vincent Sun bekymrer seg for at kunstig intelligens gjør fremtidens studenter dummere og latere enn noen gang.

Student og gjesteskribent Vincent Sun mener at potensialet til KI også er fallgruven.
Publisert Sist oppdatert

Dette er en ytring. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens mening.

Hei, mitt navn er Vincent og jeg er ukens gjesteskribent her i Universitetsavisa. Denne uken vil jeg ta opp et tema som bekymrer meg: At kunstig intelligens gjør fremtidens studenter dummere og latere enn noen gang. Fikk jeg din oppmerksomhet nå? Så flott!

Fakta

Vincent Sun

  • Vincent Sun er student ved NTNU Gjøvik. 
  • Han har tidligere fullført en bachelorgrad i elektroingeniør, med fokus på elektronikk og sensorsystemer, studerer nå en master i industriell innovasjon og digital sikkerhet ved NTNU, med fokus på bærekraft, sirkulær økonomi, organisasjonsledelse og cybersikkerhetsledelse.
  • Vincent er også lidenskapelig opptatt av furries.

Vi mennesker får karakter A i latskap. Det kan vi ikke for da evolusjonen har genetisk kodet vårt DNA til å spare på energi og finne snarveier. Dette kan føre til at flere og flere studenter tar snarveier som ikke bør tas, og i verste fall gjøre studentene fullstendig avhengig av kunstig intelligens og annen teknologi. Jeg mener at det ikke finnes snarveier til å få god kunnskap.

Under tiden min i bachelorgraden for ingeniørstudier, da ChatGPT nylig ble introdusert, skapte det stor engasjement blant studentene. Jeg var treg med å prøve det ut, men ble ganske fasinert da jeg testet denne nye innovasjonen. Ikke rart at dette raskt ble populært og tok verden med storm. Dessverre er det alltid slik at hver gang noe nytt kommer ut, så er det en bakside ved dette. Før jeg visste ord av det var det stadig flere folk jeg kjente som brukte ChatGPT til i å gjøre sine innleveringer i de forskjellige emnene. Dette syntes jeg var provoserende, selv om jeg må innrømme at det har vært veldig fristende å bare bli ferdig med oppgavene når man er under et tidspress, og til tider lekt med tanken om det.

Enig eller uenig?

Send oss din ytring på

En kortsiktig løsning, men hva lærer man? Hele poenget med å være student er å lære, ikke ty til snarveier som går utover kunnskap og utdanningen. Det aller verste var under hjemmeeksamenene, hvor jeg hadde inntrykk av at godt over halve av klassen tydde til KI for å bestå. Jeg mister rett og slett respekten for folk som jukser på eksamener, spesielt på universitetsnivå. Dette gjør meg både redd og bekymret over hvor kompetente vi som samfunn kommer til å bli i fremtiden, når KI brukes på denne måten. Hva om jeg blir innlagt på sykehus? Vil legene stole blindt på KI til å identifisere kreft og andre sykdommer? Hva med ingeniører, som daglig berører vår hverdag alt fra små elektronikk til svære skyskrapere? Kommer latskapen føre til farlige snarveier?

Det at KI kan føre til dårligere prestasjon og stor grad av avhengighet er noe vi allerede har eksempler på. I en nylig artikkel fra NRK kommer det fram at forskere (fra blant annet Universitetet i Oslo) har funnet ut av at erfarne leger som tok i bruk KI har, etter 3 måneder, blitt betydelig dårligere til å selv identifisere kreftsvulster uten hjelp av KI. Et annet eksempel er nok skandalen som skjedde i Tromsø, hvor KI ble brukt uten kvalitetssikring. Når en offentlig aktør gjør en slik feil, da har det gått for langt mener jeg. Disse to eksemplene viser det hvor viktig det er å ikke stole blindt på KI.

Jeg vil understreke at jeg ikke er imot bruken av KI i seg selv, da jeg selv har brukt det som et supplement til eget arbeid, men det jeg er kritisk til er å bruke det uten å kvalitetssikre arbeidet. I forbindelse med studier har jeg i hovedsak brukt det til å søke opp kilder, oppsummering av forskningsartikler med referering til sidetall (slik at jeg selv kan lese og bekrefte innholdet) og komme med forslag til å gi teksten som jeg selv har skrevet bedre flyt (jeg er tross alt ikke en engelsk/norsk lærer så grammatikk bør da være innenfor).

I min nåværende studie, Master i industriell innovasjon og digital sikkerhet, er min oppfatning at det har et veldig positivt syn på KI. I et av emnene det første året, Digital økonomi, hadde jeg og gruppen en case study hvor vi skulle bruke ChatGPT/Copilot. I første omgang skulle vi bruke KI til å gi en analyse for en bedrift vi selv har valgt, og lime inn besvarelsen til innleveringen uten redigering av teksten. Deretter skulle vi da gjøre en egen analyse på hvorvidt det KI genererte svaret stemte over ens med hva som faktisk stemte. Å bruke KI på denne måten syntes jeg var interessant og det gir en stor bevissthet på hvilke begrensninger det har.

Jeg ser et enormt potensial til KI, men det samme er fallgruven. Om vi skal fortsette å utdanne gode studenter, må de være i stand til å være uavhengig i sitt arbeid. Jeg vil mene at i de fleste tilfeller går grensen når man ikke kan klare å gjøre jobben uten bruk av kunstig intelligens. Klarer man ikke det i arbeidslivet, da er det bare et tidsspørsmål før det går riktig galt.

Denne teksten ble skrevet uten ved hjelp av KI.