Gjesteskribenten
KI, latskap og teknologi: Risikerer vi å utdanne dårligere studenter?
- Det finnes ingen snarveier til å få god kunnskap. Denne ukens gjesteskribent Vincent Sun bekymrer seg for at kunstig intelligens gjør fremtidens studenter dummere og latere enn noen gang.
Student og gjesteskribent Vincent Sun mener at potensialet til KI også er fallgruven.
Foto: Privat
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Hei, mitt navn er Vincent og jeg er ukens gjesteskribent her i Universitetsavisa. Denne uken vil jeg ta opp et tema som bekymrer meg: At kunstig
intelligens gjør fremtidens studenter dummere og latere enn noen gang. Fikk jeg
din oppmerksomhet nå? Så flott!
Fakta
Vincent Sun
- Vincent Sun er student ved NTNU Gjøvik.
- Han har tidligere fullført en bachelorgrad i elektroingeniør, med fokus på elektronikk og sensorsystemer, studerer nå en master i industriell innovasjon og digital sikkerhet ved NTNU, med fokus på bærekraft, sirkulær økonomi, organisasjonsledelse og cybersikkerhetsledelse.
- Vincent er også lidenskapelig opptatt av furries.
Vi mennesker får karakter A i latskap. Det kan vi ikke for
da evolusjonen har genetisk kodet vårt DNA til å spare på energi og finne
snarveier. Dette kan føre til at flere og flere studenter tar snarveier som
ikke bør tas, og i verste fall gjøre studentene fullstendig avhengig av kunstig
intelligens og annen teknologi. Jeg mener at det ikke finnes snarveier til å få
god kunnskap.
Under tiden min i bachelorgraden for ingeniørstudier, da
ChatGPT nylig ble introdusert, skapte det stor engasjement blant studentene.
Jeg var treg med å prøve det ut, men ble ganske fasinert da jeg testet denne
nye innovasjonen. Ikke rart at dette raskt ble populært og tok verden med
storm. Dessverre er det alltid slik at hver gang noe nytt kommer ut, så er det
en bakside ved dette. Før jeg visste ord av det var det stadig flere folk jeg
kjente som brukte ChatGPT til i å gjøre sine innleveringer i de forskjellige
emnene. Dette syntes jeg var provoserende, selv om jeg må innrømme at det har
vært veldig fristende å bare bli ferdig med oppgavene når man er under et
tidspress, og til tider lekt med tanken om det.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
En kortsiktig løsning, men hva lærer man? Hele poenget
med å være student er å lære, ikke ty til snarveier som går utover kunnskap
og utdanningen. Det aller verste var under hjemmeeksamenene, hvor jeg hadde
inntrykk av at godt over halve av klassen tydde til KI for å bestå. Jeg mister
rett og slett respekten for folk som jukser på eksamener, spesielt på universitetsnivå.
Dette gjør meg både redd og bekymret over hvor kompetente vi som samfunn kommer
til å bli i fremtiden, når KI brukes på denne måten. Hva om jeg blir innlagt på
sykehus? Vil legene stole blindt på KI til å identifisere kreft og andre
sykdommer? Hva med ingeniører, som daglig berører vår hverdag alt fra små elektronikk
til svære skyskrapere? Kommer latskapen føre til farlige snarveier?
Det at KI kan føre til dårligere prestasjon og stor grad av
avhengighet er noe vi allerede har eksempler på. I en nylig artikkel fra NRK kommer det fram at forskere (fra blant annet Universitetet i Oslo) har funnet
ut av at erfarne leger som tok i bruk KI har, etter 3 måneder, blitt betydelig
dårligere til å selv identifisere kreftsvulster uten hjelp av KI. Et annet
eksempel er nok skandalen som skjedde i Tromsø,
hvor KI ble brukt uten kvalitetssikring. Når en offentlig aktør gjør en slik
feil, da har det gått for langt mener jeg. Disse to eksemplene viser det hvor
viktig det er å ikke stole blindt på KI.
Jeg vil understreke at jeg ikke er imot bruken av KI i seg
selv, da jeg selv har brukt det som et supplement til eget arbeid, men det jeg
er kritisk til er å bruke det uten å kvalitetssikre arbeidet. I forbindelse med
studier har jeg i hovedsak brukt det til å søke opp kilder, oppsummering av forskningsartikler
med referering til sidetall (slik at jeg selv kan lese og bekrefte innholdet)
og komme med forslag til å gi teksten som jeg selv har skrevet bedre flyt (jeg
er tross alt ikke en engelsk/norsk lærer så grammatikk bør da være innenfor).
I min nåværende studie, Master i industriell innovasjon og digital sikkerhet,
er min oppfatning at det har et veldig positivt syn på KI. I et av emnene det
første året, Digital økonomi,
hadde jeg og gruppen en case study hvor vi skulle bruke ChatGPT/Copilot. I
første omgang skulle vi bruke KI til å gi en analyse for en bedrift vi selv har
valgt, og lime inn besvarelsen til innleveringen uten redigering av teksten.
Deretter skulle vi da gjøre en egen analyse på hvorvidt det KI genererte svaret
stemte over ens med hva som faktisk stemte. Å bruke KI på denne måten syntes
jeg var interessant og det gir en stor bevissthet på hvilke begrensninger det
har.
Jeg ser et enormt potensial til KI, men det samme er
fallgruven. Om vi skal fortsette å utdanne gode studenter, må de være i stand
til å være uavhengig i sitt arbeid. Jeg vil mene at i de fleste tilfeller går
grensen når man ikke kan klare å gjøre jobben uten bruk av kunstig intelligens.
Klarer man ikke det i arbeidslivet, da er det bare et tidsspørsmål før det går
riktig galt.
Denne teksten ble skrevet uten ved hjelp av KI.
Les flere bidrag fra gjesteskribentene
gjesteskribenten