- Slutt å omtale oss som jenter

- At våre kvinnelige studenter omtales som jenter, får meg til å se rødt, sa styremedlem Siri Arnesen da NTNU-styret diskuterte universitetets arbeid med likestilling og mangfold.

- Vi framstilles som umyndige barn.

Arnesen påpekte at dokumentet som ble lagt fram for styret kaller de kvinnelige studentene for jenter og de mannlige for menn.

- Vi framstilles som umyndige barn. Vi er altfor gode for dette og jeg vil ikke se at dette gjentar seg, sa den engasjerte representanten, som er valgt inn av studentene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby kunne ikke si annet enn:

- Vi legger oss flate om at vi bruker jenter i stedet for kvinnelige studenter. Det er helt håpløst, beklaget hun.

Innledningsvis viste Ida Munkeby til at NTNU jobber aktivt for bedre kjønnsbalanse, men at ikke alt er på stell. Hun viste til fagområdet filosofi, der 10 stillinger ble utlyst og 10 menn ble ansatt. Ansettelsene er tidligere omtalt av Khrono.

- Det som skjedde der, er eksempler på at alt ikke fungerer slik det bør. Alt det formelle er i orden, det var ønskelig å få flere kvinner inn, likevel gikk det ikke slik. Nå utreder fakultetet hva som kunne vært gjort annerledes, sa hun på styremøtet.

Kristin Melum Eide advarte mot å se på forholdene på filosofi som et sjeldent tilfelle og viste til en UA-artikkel, der kun prosjekter ledet av menn nådde opp da NTNU fordelte 150 millioner kroner i 2018 (i en tidligere versjon av denne artikkelen var det oppgitt feil beløp).

- Dette går utover vårt omdømme, særlig hvis mediene tar fatt i de eksemplene som finnes. Går de tilbake og ser på for eksempel prosjektleder-artikkelen, ser det ut som at vi ikke har tatt lærdom av disse tilfellene. Dette er et strukturelt problem og ikke noen få uheldige saker, slo hun fast.

Rektor Gunnar Bovim forsikret at ledelsen på alle nivå er opptatt av kjønnsbalanse.

- Det skjer feiltrinn av og til og det er en vekker. Vi er utålmodige og har tiltak som vil gi effekt over tid, sa han.

LES OGSÅ: Også studentmenn prater mer enn kvinner
LES OGSÅ: Klart jeg har fått fordeler fordi jeg er mann
LES OGSÅ: Likestilling ved akademia: Den usynlige motbakken