Strukturdebatten:

Vil helst være for seg selv

Verken lederen i Studentparlamentet ved HiST eller i Studenttinget ved NTNU drømmer om sammenslåing, men om det må skje vil de helst samarbeide med hverandre og ikke høgskoler i andre byer.

Studenttingsleder Elena Bogen Slydal (t.h.) og studentparlamentleder Synne Grønvold (t.v.) dro på seg sine respektive maskotkostymer og samarbeidet om å lage god stemning i Nordre gate under fadderuka. De ser gjerne for seg et tettere samarbeid mellom NTNU og HiST, men ikke nødvendigvis en fusjon.
Leder Elena Bogen Slydal (t.v.) i Studenttinget ved NTNU og leder Synne Grønvold i Studentparlamentet ved HiST er fornøyde med strukturen slik den er i dag.
Studentparlamentets leder, Synne Grønvold (t.v.) er opptatt av at undervisningsformen ved HiST ikke blir endret som følge av en eventuell fusjon.

I dag er ledelsen fra både NTNU og HiST, samt høgskolene i Nord-Trøndelag, Molde, Volda og Ålesund samlet til dialogmøte med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i Molde.

Her skal de forsøke å tegne inn posisjon for sine respektive institusjoner i det nye universitets- og høgskolekartet.

Mest positive til fusjon med NTNU

Foreløpig er lite klart, annet et at kunnskapsministeren har varslet en ny stortingsmelding med kraftige omveltninger i sektoren til våren.

I Trondheim sitter studentlederne ved HiST og NTNU og følger situasjonen med spenning.

- Først og fremst vil vi ikke ha store geografiske avstander. Nå er HiST inne i en fase der samlokalisering og samarbeid på tvers av miljøer preger aktiviteten. Den ønsker vi å gjennomføre uten nye endringer. Vi er mest positive til en fusjon med NTNU, men vil helst være for oss selv, sier Synne Grønvold.

Hun er leder for Studentparlamentet ved HiST og skrev nylig under på en resolusjon der hovedpunktet er at strukturendringene må være til studentenes beste. Et noe mer konkret punkt er at Studentparlamentet ikke ser behov for å se etter fusjoneringspartnere.

Fornøyd med dagens struktur

Studentparlamentet ved HiST og Studenttinget ved NTNU er begge studentenes øverste organ ved sine respektive institusjoner.

Struktursaken har ennå ikke vært til behandling i Studenttinget, men blir tatt opp som diskusjonssak i et møte torsdag. Videre skal Studenttinget fatte et vedtak i oktober. Ifølge studenttingsleder Elena Bogen Slydal har saken vært oppe til diskusjon flere ganger allerede.

Bogen Slydal er i likhet med Grønvold fornøyd med strukturen ved «sitt» utdanningssted, slik den er i dag.

Det er likevel slik at Kunnskapsdepartementet har krevd at utdanningsinstitusjonene skal komme opp med forslag til mulige samarbeids- eller fusjonspartnere.

- Vi kommer ikke til å vedta hvem vi vil skal fusjonere med hvem. Vi har ikke nok informasjon til å si noe om dette, sier Bogen Slydal.

Redd for endring i undervisningsform

Grønvold sier det viktigste for Studentparlamentets del er at undervisningsformen ved HiST opprettholdes.

- Vi har en mye tettere kommunikasjon mellom lærere og studenter, og en struktur som minner mer om klasseromsundervisning, enn for eksempel mange av studiene ved NTNU. I tillegg har vi mye praksis og skikkethetsvurdering. Denne formen er alfa og omega i våre yrkesrettede utdanninger, sier hun.

Studentlederen er redd en strukturendring eller fusjon vil påvirke undervisningsformen.

Bogen Slydal mener undervisningsformen ved HiST har mye godt ved seg, uten at den nødvendigvis passer særlig godt for mange av studiene i NTNUs portefølje. Hun mener det viktigste for NTNU er å beholde universitetets profil med både en tung teknologiske spiss og en bredde.

Vil passe på mindre institusjoner

Et mulig scenario er at NTNU, HiST eller begge slås sammen med andre norske høgskoler.

- Uansett hva resultatet av denne prosessen blir, må vi ha noen prinsipper som sørger for at ingen blir skadelidende. Vi må spesielt passe på at mindre institusjoner ikke blir nedprioritert som følge av en eventuell sammenslåing, sier Bogen Slydal.

De to studentlederne er enige om at fusjonering – uansett hvilken form det får – vil styrke mange fagmiljøer. Likevel påpeker de at det allerede er en del samarbeid mellom blant annet økonomiutdanningene og helsefaglige utdanninger på tvers av utdanningsinstitusjonene i byen.

De ser gjerne et enda tettere samarbeid og en sammenslåing mellom HiST og NTNU som beste alternativ om strukturen må endres.

Med det legger de seg på samme linje som NTNUs ledere gjorde da de hadde strukturworkshop i august.

LES SAKEN HER: Ønsker lokal sammenslåing