«Tyskervits»-saken:

Den tyske studenten følte seg nedverdiget av foreleser

– Jeg opplevde det som om hensikten var å nedverdige meg personlig og som student, og å få fram professorens mening om at det var for mange tyskere ved fakultetet, sier studenten til BA.

Den tyske studenten startet å studere ved Psykologisk fakultet ved UiB forrige høst.

BA har som første avis fått den tyske studenten i tale. Vedkommende kom til Bergen som utvekslingsstudent for et par år siden, og startet å studere på psykologisk fakultet forrige høst.

I intervjuet forteller studenten hvordan hen opplevde UiB-foreleserens vits om tyskere.

– Jeg vil ikke skade noen, heller ikke professor Svein Larsen. Det eneste jeg vil er at det skal være trygt å varsle om kritikkverdige forhold som trakassering på UiB, sier den tyske studenten til avisa.

UiB betaler erstatning

Studentene ønsker å være anonym, og at verken kjønn eller alder oppgis. Bakgrunnen er at vedkommende er redd for represalier.

I helga meldte Khrono at studenten har fått ei erstatning på 10 000 kroner av Universitetet i Bergen. Advoktatutgiftene blir også dekket av universitetet. UiB oppgir at det er den store mediebelasninga for studenten, som overgår det studenter forventes å bli utsatt for når de bruker Si fra-systemet for å varsle, som gjør at de punger ut.

Det som utløste det som i ettertid har fått navnet «tyskervits»-saken var en episode i august 2019. Her er studentens versjon av saken:

Foreleser Larsen skal ha sagt «tyskerne har vært her før, og nå sniker de seg inn igjen». Da forelesninga var over vendte professoren seg mot studenten og sa «se, nå kommer det en tysker til» og snudde hodet mot neste taler.

– Jeg opplevde det som om hensikten var å nedverdige meg personlig og som student, samt å få fram professorens mening om at det var for mange tyskere ved fakultet, sier studenten.

Steppenwolf og galskap

Studenten varslet og UiB beklaget. Det utløste en rekke medieoppslag og kraftige reaksjoner på sosiale medier. Sympatien har i stor grad ligget hos foreleseren, og studenten har blitt karakterisert som lettkrenket.

Saken er grundig omtalt i Khrono, som også har intervjuet foreleseren om hvordan han har opplevd denne saken.

Etter å ha fått beklaget hendelsen anså studenten seg ferdig med saken. Men så skjedde dette, slik studenten gjengir episoden til BA:

«Midt under forelesningen avbrøt han (Larsen) seg selv, så på meg og uttalte: «Du er jo tysk, du vet hvem Herman Hesse er, ikke sant?».

Den tyske studenten svarte på gebrokkent norsk som ble korrigert av foreleser, og bekreftet at Hesse er vedkommendes favorittforfatter. Da viste professor Larsen til en tysk student som hadde lest boka Steppenwolf. Studenten ble da gal og skrev Steppenwolf på alle vegger.

Larsken skal ifølge studenten ha beskrevet det som om den tyske studenten kom til å gjøre det samme.

Redd for framtida ved UiB

Til BA sier studenten at hen har prøvd å arbeide hjemmefra den siste tiden.

- Jeg er redd for min framtid ved UiB, sier studenten, som er 50 prosent sykmeldt fra jobben.

Ifølge BA ønsker studenten at UiB skal bruke erfaringene fra denne saken for å hindre at studenter opplever det samme. Studenter som havner i lignende situasjoner må sikres støtte, informasjon og beskyttelse.

Bekymret for studenten

Gjesteskribent Helge Holden skrev en kommentar i UA før helga om denne saken. Han mener «tyskervitsen» ikke er i nærheten av å være en krenkelse. Videre uttrykker Holden en viss bekymring for studenten. «Om utsagnet til Larsen representerer en krenkelse for den tyske studenten, kan det virkelige livet representere store utfordringer for studenten. Få, om noen, kan gå gjennom livet uten å bli utsatt for mer krenkende utsagn enn «tyskervitsen», og det i situasjoner der det ikke er noe sted å melde fra.»

Avslutningsvis skriver Holden at hvis det kommer en lignende påstand om krenkelse ved NTNU, så håper han NTNU vil behandle saken på en bedre måte enn det UiB har gjort.