Nord universitet:

Her bidrar studentene med fengende musikk i lunsjen

Hver fredag møter ansatte, studenter og lokalbefolkning opp for å få med seg huskonserten på campus Levanger.

Røstad scene: Sosial lunsj på campus med musikk, kaffe og wienerbrød.

Det er fredag og det er snart lunsj. Vi nærmer oss et lite hvitt bygg midt på campus. Fengende afrikanske rytmer siver ut gjennom veggene. Innenfor er det full action. Masterstudentene på musikkutdanninga øver for fullt på scenen. Snart inviterer de til huskonsert, wienerbrød og kaffe.

Sånn er det hver fredag på Røstad scene ved Nord universitet. Opprinnelig het bygget «Gamle gymsal», men er nå ombygd til et proft konsertlokale driftet av studentene.

Bra løft for klassen

To av dem som er i full sving denne dagen, er Maren Lovise Erichsen og Patryk Polanski. De går førsteåret på masterutdanninga og skal bli musikklærere. Da er det gull verdt å få erfaring med å rigge opp scene og arrangere konsert.

- Vi øver inn noe vi føler for og prøver å få til en variasjon under konserten, sier Erichsen, som varsler at det blir både korsang og rock i dag.

- Det er fint å få vist publikum hva vi jobber med, og det er kult at vi kan gjøre en liten forskjell og tilby en konsert for folk før de tar helg, sier Polanski.

Scenen er stappfull av musikere. De er 17 studenter i klassen og 10-15 av dem opptrer under hver låt. I dag har temaet vært konsertproduksjon fra morgenen av. De har lært om alle aspekter ved ei slik oppsetning.

- Flinke studenter

Lokalet fylles opp og konserten er i gang. Åpningsnummeret er «Heim te mor» av Odd Nordstoga. Deretter dirigerer Jan Magne Førde sin egen komposisjon, «Dronninga».

Renholderne Eva Indal og Ann Enes er to av universitetets ansatte som prøver å få med seg huskonserten hver fredag.

- Det er helt fantastisk hva studentene får til, de er veldig flinke. Det er ei fin avslutning på uka, musikken er veldig bra selv om ikke alt passer våre ører, ler de.

Marie Kristine Risvik tar årsstudium i musikk og har også lyst på en konsertopplevelse under lunsjen.

- Det er så trivelig å være her og vi prøver å støtte opp om medstudentene på scenen, sier hun.

Jonas Sve Martinsen går det andre året på musikklærerutdanninga og var involvert i å arrangere huskonserter i fjor.

- Det er artig å høre forskjellig musikk og jeg er spent på hva de får til i dag, sier han.

Maren Lovise Erichsen og Patryk Polanski forteller at lokalbefolkninga også er flink til å møte opp, i tillegg til ansatte og studenter. Ofte stikker musikkbarnehagen Casa Musica innom. Da sitter småttisene på første rad, med hodetelefoner på, og lytter andektig.

- Alle gleder seg til fredag. Det er huskonsert, så noen timers jobbing og så er det helg, smiler de.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

Maren Lovise Erichsen og Patryk Polanski
Marie Kristine Risvik og Jonas Sve Martinsen
Wienerbrød fra lokal sponsor gikk unna som, ja nettopp, varmt hvetebrød.