IHS-saken:

IHS-professor fikk skriftlig advarsel etter å ha hengt opp gule lapper

Både professor Pål Thonstad Sandvik og professor Øyvind Thomassen har fått skriftlig advarsel etter konfliktene på Institutt for historiske studier.

En professor ved Institutt for historiske studier fikk skriftlig advarsel etter å ha skrevet lapper med «Velkommen tilbake, Kristian!» på døra til Kristian Steinnes.

Universitetsavisa har tidligere omtalt den ene advarselen, som ble gitt til professor Øyvind Thomassen.

I dag omtaler Adresseavisen også den andre skriftlige advarselen som har blitt delt ut etter konflikten ved IHS. Den er det professor Pål Thonstad Sandvik som har fått.

Begge professorene som har fått advarsel, ber om at NTNU trekker advarselen tilbake.

Sandvik har innrømmet å ha hengt opp to-tre gule post-it-lapper på døra til det gamle kontoret til Kristian Steinnes, som ble tvangsflyttet ut av instituttet høsten 2018. På lappene sto det: «Velkommen tilbake, Kristian!»

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Mener saken er del av kampanje

Ifølge advarselen mener NTNU at dette var en del av en kampanje og at det ble hengt opp ti-tolv slike lapper. NTNU-ledelsen har ikke funnet ut hvem som står bak de andre.

NTNU skriver ifølge Adresseavisen i advarselen: «Dette er ikke en uskyldig handling, men utilbørlig opptreden egnet til å krenke flere kolleger i ditt arbeidsmiljø, og det er forsterkende at dette gjentok seg».

Sandvik har skriftlig beklaget at han hengte opp lapper.

Han sier til Adresseavisen at han ikke ser på lappene som det mest gjennomtenkte han har vært med på, men han mener likevel at NTNU ikke har grunnlag for advarselen. Han bestrider at det var trakasserende ment.

– Kontoret sto tomt, og innholdet på lappene var en positiv hilsen til sykmeldt kollega. Det var verken uvennlig eller støtende. Advarselen setter terskelen for hva som blir oppfattet som trakassering veldig lavt, sier Sandvik til Adresseavisen.

Les også: Trakk forslag om ordensstraff mot Øyvind Thomassen

og: De anvender skammen som våpen.