Nå kan elever bruke app fra Kahoot til å gjøre lekser
Målet til oppfinnerne er å gjøre hjemmeleksene mer motiverende for elevene
Kahoot! har slått veldig an over hele verden. Her ser vi oppfinneren bak læringsplattformen, spillprofessor Alf Inge Wang ved NTNU, i blå t-skjorte (Arkivbilde)
Sølvi W. Normannsen
Den nye app-en ble lansert i går ettermiddag og er nå tilgjengelig og gratis for alle interesserte.
Det nye er, ifølge pressemeldingen, at lærerne kan sende spillutfordringer til elevene som hjemmelekser, og elevene kan fortsette å spille, utfordre seg selv og andre, repetere og lære mer, uavhengig om de er hjemme eller på farta.
Trenger ikke lengre ekstra skjerm
En forhåndsvisning av appen ble presentert på ISTE-konferansen i San Antonio i Texas i sommer.
Noe av det som skiller den fra Kahoot!, slik de fleste kjenner det i dag, er at en blant annet ikke trenger en ekstra skjerm å spille med. I den nye appen kan man se både spørsmål og svar på telefonen, samt spille mot og utfordre medelever eller virtuelle spillere. Startskjermen i appen skal gi oversikt over spillutfordringer, tidligere spilte spill, anbefalte spill og mulighet til å søke i den enorme database over tilgjengelige «kahoots». Ifølge Kahoot! består denne databasen på over 20 millioner spill.
Kahoot! ble opprettet i 2013, basert på forskning og ideer av spillprofessor ved NTNU, Alf Inge Wang.
Læringsplattformen blir i svært stor grad brukt i skolesammenheng, og det er USA, Nederland, Storbritannia, Canada og Australia som har flest brukere.