Enda en NTNU-student er registrert smittet

I alt 21 NTNU-studenter har fått påvist covid-19. Ifølge universitetet er det ingenting som tyder på at de er smittet på campus.

Smittesporing og smittevask er igangsatt etter at tre nye NTNU-studenter er smittet.

Artikkelen er oppdatert med nytt smittetall onsdag.

Den nye studenten med smitte hører til Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) i Trondheim. Der deltok vedkommende nylig i en lab-øvelse på campus. Ansatte og medstudenter som var til stede samtidig, blir fulgt opp av smittevernkontoret i kommunen. Lokalene blir smittevasket, melder NTNU.

Ifølge kommuneoverlegen er det foreløpig tilstrekkelig å jobbe godt med smittesporing og sørge for at alle som kan ha vært eksponert for smitte går i karantene, skriver NTNUs rektor i en e-post til ansatte og studenter tirsdag. Der slår hun også fast at det ikke på dette tidspunktet er nødvendig å stenge ned campuser, eller deler av undervisningen. Men situasjonen vurderes løpende og kan endre seg raskt hvis antall smittede øker betydelig.

I Universitetsavisa og andre medier har studenter uttrykt bekymring for å bli smittet under skoleeksamen. Hvordan eksamen skal gjennomføres blir bestemt i løpet av kort tid, opplyser rektor Anne Borg.

Tre nye smittet

Smittevernkontoret opplyser at de tre studentene som er påvist smittet mandag, bor i samme bokollektiv, og smitten er knyttet til det pågående utbruddet i Trondheim. De er ikke hardt rammet av viruset.

Studentene hører til Fakultet for økonomi (ØK), Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) og Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH). En av studentene har ikke vært på campus de siste dagene og her trengs det ingen ytterligere oppfølging fra NTNU ,skriver NTNU på Innsida.

De to andre har deltatt på forelesninger og kan ha vært smittsomme. Smittesporing og smittevask er igangsatt flere steder. Personer som må i karantene og ta koronatest får beskjed om dette fra smittevernkontoret.

Hvor mange studenter som akkurat nå sitter i karantene, har verken smittevernkontoret eller NTNU oversikt over.

Totalt er 21 studenter registrert smittet til nå.