Delte meninger om det nye parkeringssystemet ved NTNU
Se hvilke kommentarer som har kommet fra ansatte og besøkende om parkeringssystemet ved NTNU.
I forbindelse med omleggingen av parkeringssystemet får bilistene valget mellom å betale 3 kroner i timen om de er ansatte eller studenter, eller 25 kroner i timen hvis de kun er besøkende.
Børge Sved
Universitetsavisa skrev i forrige uke at hele 2714 parkeringsbøter har blitt skrevet ut til bilister fra og med september til og med november.
Det nye kontrollregimet som følger med parkeringssystemet har også blitt møtt med kritikk fra ansatte, og Britt Andersen, prodekan for forskning ved Det humanistiske fakultet, uttalte at kombinasjonen av de nye parkeringsreglene og de hyppige kontrollene gjør at flere ansatte holder seg hjemme fremfor å gå på jobb, når de har muligheten til det.
Si din mening om det nye parkeringssystemet ved å diskutere nederst i kommentarfeltene.
Etterlyser mer informasjon
Parkeringssystemet har også skapt forvirring blant besøkende ved NTNU. Synnøve Matre ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) er veileder for doktorgradsstudenter ved NTNU, og har veiledningstimer på Dragvoll. Hun fikk en stressende opplevelse første gang hun skulle betale parkering.
- Det er én ting at de som er ansatte og studenter kjenner systemet, men som besøkende skulle jeg gjerne hatt litt mer informasjon. Jeg hadde litt dårlig tid, og foran meg sto det en mann som ikke fikk ut noen kvittering etter å ha betalt. Da det ble min tur, måtte jeg først tenke over om jeg skulle betale som ansatt eller besøkende, fordi jeg regelmessig fungerer som veileder her. Deretter måtte jeg springe tilbake til bilen for å notere meg bilnummeret som jeg skulle taste inn på automaten. Da jeg skulle betale, endte det med at jeg ble trukket 150 kroner. Jeg vet ikke om det var noe personen før meg hadde trykket på, eller om det var jeg som trykket feil. Men det ble dyrt og mye frem og tilbake når jeg i tillegg hadde dårlig tid, forteller Matre.
Hun understreker at hun støtter initiativet til å ta betalt for parkering ved NTNU for å få flere til å sykle til jobb eller ta buss.
- Det eneste jeg ønsker er litt mer informasjon ved siden av automaten om hvordan man skal forholde seg som gjest, sier hun.
- Burde fått det med seg
Selv om enkelte ansatte er kritisk til det nye systemet, er det flere som mener at driften av det nye parkeringssystemet har vært god. Torodd Berstad ved institutt for konstruksjonsteknikk har forståelse for at enkelte besøkende kan bli forvirret av systemet. Han mener imidlertid at historier om ansatte som har fått ti bøter, tyder på et holdningsproblem.
- Man kan selvsagt være enig eller uenig i at det er innført avgift på parkering ved NTNU. Men i Trondheim har et flertall av folket sagt ja til slike ordninger, og når den nye parkeringsordningen er innført, mener jeg man skal ta den til etterretning, selv om man personlig ikke er begeistret. Informasjonen har vært god, og det har vært lagt ut informasjon både på intranettet, per e-post og gjennom at driftsavdelingen selv har stilt opp og delt ut informasjonsbrosjyrer. Ordningen burde vært kjent, sier Berstad.
Han mener det store antallet bøter vitner om at parkeringsvaktene fortsatt behøves ved NTNU.
- Jeg stiller også spørsmålstegn ved om parkeringsbøter kan benyttes som argument for at folk holder seg hjemme fra jobben, legger han til.
Mer til belysning og strøing
Ved utgangen av november hadde bøtene sørget for 1,6 millioner kroner i kassen til driftsavdelingen. Mange har lurt på hva pengene skal brukes til, og driftsavdelingen informerer om at de går til tiltak for mer miljøvennlige transportløsninger.
Studiekonsulent Merete Knudtzon Strømsland ved fakultetsadministrasjonen i SVT har en klar formening om hva driftsavdelingen burde prioritere.
- Vi har fått elbiler på Dragvoll, sykkelskur og nye garderober, og det er jeg glad for. Men på Dragvoll er det fortsatt slik at halvparten av parkeringsplassen foran hovedbygget er mørklagt, og det strøs sjelden. Jeg kunne gjerne tenkt meg at noe av beløpet som kommer inn hadde blitt brukt på å oppgradere belysningen, at man brøyter parkeringsplassen før klokken åtte på morgenen de dagene det snør, og at man strør parkeringsplassen oftere, sier Strømsland.
Hun legger til at det i skrivende stund er godt strødd på parkeringsplassen.
- Klokken ni torsdag ble det strødd sand her, så akkurat nå er parkeringsplassen trygg å gå på. Men det har ikke skjedd uten at vi har mast på det. Når det først er glatt, skulle jeg gjerne sett at man strør før klokken ni, fordi det er mange som kommer på jobb tidligere enn dette, sier Strømsland.