Moviemask til finalen i Startup World Cup
Oppstartselskapet Moviemask fra NTNU har sikret seg plass i finalen Startup World Cup i Silicon Valley i mai.
Moviemask har hentet finansiering til produksjonen via blant annet folkefinansiering på amerikanske Kickstarter og norske Startskudd. I 2017 fikk selskapet også penger fra Forskningsrådets støtteordning for student-gründere. Her er Eirik Wahlstrøm sammen med Ada Lea i forbindelse med utdeling av studentstipendet.
Forskningsrådet
Selskapet ble kåret til vinner av den nasjonale finalen under Technoport 2018 onsdag kveld, i konkurranse med fem andre oppstartselskaper. Premien er en billett til den internasjonale Startup-finalen i Silicon Valley den 11. mai.
Der skal Moviemask knive med 29 andre finalister fra hele verden. Premien er på 1 million dollar, og gründerne Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim ser nå muligheten for å få vist seg fram i USA.
- Dette er en bekreftelse på at low tech-produkter som vektlegger brukervennlighet i en high tech-bransje har et stort potensiale, sier daglig leder Eirik Wahlstrøm til nettavisen shifter.no
Moviemask er en skjermbrille med spesialutviklet linse. Den gir brukeren kinoopplevelse når man ser filmer via sin egen mobilskjerm. Produktet i seg selv er helt uten elektronikk, det er en beholder i stoff og plast, med en glidelåsåpning og feste for mobiltelefonen.
Eirik Wahlstrøm og medgründer Harald Manheim studerte ved linjen for industriell økonomi ved NTNU. De er blant de 300 forretningsidene som har vært innom veiledningstjenesten Spark ved NTNU, på de fem årene tjenesten har eksistert. Her får studenter som ønsker å skape en bedrift av en forretningsidé råd og veiledning på veien videre.
Moviemask har hentet finansiering til produksjonen via blant annet folkefinansiering på amerikanske Kickstarter og norske Startskudd. I 2017 fikk selskapet også penger fra Forskningsrådets støtteordning for student-gründere.
Selv om flere forbrukertester på de første modellene var temmelig lunkne trykket designerne skjembrillen til sitt bryst. Moviemask er nå i salg i en rekke forretninger. Sommeren 2017 stakk selskapet også av med den internasjonale utmerkelsen Red Dot Award for enestående produktdesign.
På høsten i fjor fikk de også presentere seg for 7 000 DNB-ansatte i Telenor Arena. Etter presentasjonen solgte selskapet 1500 masker på tre timer, og grunder Wahlstrøm sa til dn.no at det var den morsomste dagen i selskapets historie.
Selskapet holder nå til i StartupLab i Oslo, og fra scenen på Technoport viste de fram nye løsninger under utvikling. De jobber for å utnytte mulighetene innenfor det som på norsk heter utvidet virkelighet, altså AR eller augmented reality. AR bruker kamera- og brilleteknologi for å blande den virkelige verden med den virtuelle - slik Pokémon Go-spillet gjør.
- Google og apple lanserte nylig utviklertjenester som gjør det lettere å lage tjenester i dette formatet. Analytikerne mener at mobilbasert AR vil drive den største veksten i markedet frem mot 2022, sier Wahlstrøm til shifter.no.